Doradcy Naukowi nad Biebrzą - OTOP
Medialny sukces 1-szej wizyty Doradców Naukowych
7 sierpnia 2007
"Pakiet ptasi” wielką szansą dla wodniczek
11 lutego 2008
Doradcy Naukowi nad Biebrzą

W dniach 11-14 sierpnia przeprowadzona została druga wizyta Zespołu Doradców Naukowych na terenach lokalizacji projektu LIFE-wodniczka. Tym razem odbyła się ona w „wodniczkowym zagłębiu”, czyli nad Biebrzą – w Biebrzańskim Parku Narodowym i jego otulinie.

Zaproszeni eksperci, z których część doskonale zna dolinę Biebrzy z własnego doświadczenia, mieli możliwość naocznie przekonać się, jakie rezultaty przynoszą prowadzone zabiegi ochronne na tym terenie, oraz ocenić, jakie czynniki mogą stanowić zagrożenie dla utrzymania siedlisk wodniczki w odpowiednim stanie. Przeprowadzili oględziny miejsc, w których zaplanowane zostało wykaszanie roślinności, usuwanie drzew i zarośli, oraz ewentualna regulacja poziomu wód. Odwiedzili również miejsca, w których wyznaczone zostały powierzchnie monitoringowe, na których przez ostatnie dwa sezony prowadzone były prace badawcze.

Zespół Doradców Naukowych został powołany w celu oceny realizacji projektu, opiniowania zaplanowanych do przeprowadzenia zabiegów ochronnych oraz doradztwa w zakresie ochrony wodniczki i jej siedlisk.

fot. Michał Radziszewski

Podczas wizyty, przypadającej na koniec okresu lęgowego wodniczki, wielokrotnie odnotowywano ten gatunek w terenie, w tym również samice wykazujące w dalszym ciągu oznaki lęgowości. Przedstawiony na zdjęciu ptak jest osobnikiem który wykluł się w bieżącym roku.

fot. Michał Radziszewski

Jednym z zagrożeń dla wodniczki jest zarastanie zajmowanych przez nią siedlisk przez roślinność drzewiastą. Młode drzewa muszą zostać usunięte, zanim się rozrosną i utworzą zwarte skupisko. Niebawem w Biebrzańskim Parku Narodowym przeprowadzone zostaną odpowiednie zabiegi aby temu zapobiec.

ilustracja

Przedstawienie sytuacji panującej na terenach znajdujących się w otulinie BPN, nad którymi pieczę sprawuje PTOP. Po krótkim wstępie eksperci udają się na oględziny miejsca, w którym latem odnotowano kilkadziesiąt śpiewających samców wodniczki.