Rusza 14. sezon liczeń MPPL - OTOP
Kwietniowa promocja na sprzęt optyczny
4 kwietnia 2013
W Poznaniu o ptasich wyborach miejsc na gniazdo
11 kwietnia 2013
Rusza 14. sezon liczeń MPPL

11 kwietnia już po raz 14 ornitolodzy rozpoczęli coroczne wiosenne liczenie w ramach Monitoringu Pospolitych Ptaków Lęgowych. Dzięki zbieranym w ten sposób danym możemy śledzić losy ok. 100 gatunków zamieszkujących nasz kraj.

MPPL to projekt OTOP rozpoczęty w roku 2000. Obecnie stanowi element Państwowego Monitoringu Środowiska koordynowanego przez Główny Inspektorat Ochrony Środowiska. Bierze w nim udział ok. 400 wolontariuszy, którzy na prawie 900 w całej Polsce wykonują liczenia według tej samej, precyzyjnej metodyki, pozwalajacej na porównywanie danych zarówno między regionami, jak i poszczególnymi latami.

Każda z powierzchni objętych monitoringiem to kwadrat 1 km2. Obserwatorzy wyznaczają transekty i zapisują wszystkie widziane oraz słyszane osobniki. Notowane są również warunki pogodowe, obecność wybranych gatunków ssaków oraz sporządzany jest opis siedlisk występujących na powierzchni.

Dzięki programowi MPPL wyznaczamy trendy liczebności gatunków ptaków, oraz uzyskujemy dane o ich rozpowszechnieniu. Uzyskiwane dzięki pracy wolontariuszy dane są wykorzystywane m.in. do  tworzenia tzw. predyktywnych map rozmieszczenia gatunków pospolitych ptaków, czyli map oczekiwanego ich rozmieszczenia oraz do licznych innych opracowań naukowych i statystycznych.

Więcej o MPPL