Szpak zwycięzcą Europejskich Dni Ptaków 2014 - OTOP
Konieczne są nowe inwestycje w ochronę różnorodności biologicznej
5 października 2014
Spotkanie Poznańskiej Grupy OTOP „W świecie dzikiej natury – wokół ujścia królowej polskich rzek”
14 października 2014
Szpak zwycięzcą Europejskich Dni Ptaków 2014

Tegoroczne EDP zostały zdominowane przez szpaki. Był on najczęściej spotykanym gatunkiem zarówno w Polsce, jak i po podliczeniu wszystkich obserwacji dokonanych przez 23 tysiące uczestników w blisko 40 krajach biorących udział w tym wydarzeniu. Polscy obserwatorzy zanotowali aż 53 tysiące szpaków.

W tegorocznych Europejskich Dniach Ptaków, organizowanych w pierwszy weekend października w 40 krajach Europy i Azji od Portugalii do Kazachstanu, od Malty do Norwegii, wzięło udział 23 000 osób.

W całej Polce na spacerach ornitologicznych zanotowano prawie 200 tysięcy ptaków, z podat 100 gatunków a najliczniejszy był szpak (53 297), zięba (52 671) i sikora bogatka (28 895).

Po podsumowaniu wyników ze wszystkich państw najliczniej obserwowanym gatunkiem był szpak (Sturnus vulgaris), łyska (Fulica atra) i krzyżówka (Anas platyrhynchos). W samej Holandii zanotowano ponad milion ptaków.

W czasie Europejskich Dni Ptaków organizacje zajmujące się ochroną przyrody zachęcały, aby wyjść na zewnątrz, podziwiać i cieszyć się obserwacjami ptaków w czasie migracji. Tematem przewodnim była potrzeba ochrony różnorodności biologicznej. Ptaki migrujące, aby przetrwać, potrzebują dobrych warunków dla lęgów na północy, bezpiecznych terenów do międzylądowań na przelotach i dobrych warunków w obszarach zimowania.

Ornitologicznym wydarzeniem była terekia i biegus płaskodzioby we Włoszech, świstunka żółtawa na Łotwie i w centrum Budapesztu na Węgrzech, wójcik w Polsce, 68 dropi na Słowacji, płatkonóg trójbarwny i nigdy nie notowana czapla złotawa w Szwecji, 4 sterniczki zwyczajne, bielik wschodni i dwie hubary saharyjskie w Uzbekistanie, uhla pstrodzioba i białorzytka płowa w Norwegii.

Obserwowano imponujące migracje dużych stad żurawi, szpaków, gołębi, mewy śmieszki, zięby i drozdów w wielu krajach Europy: w Austrii, Belgii, Czechach, na Węgrzech, Holandii i na Słowacji. Zanotowano także smutne wydarzenie. W Estonii młody łabędź niemy nie przeżył zderzenia z liną energetyczną wysokiego napięcia.

Więcej informacji na stronie: www.eurobirdwatch.eu