Europejskie Dni Ptaków 2023 | Podsumowanie - OTOP
Mamy już pełne wyniki podsumowujące Europejskie Dni Ptaków!

Najliczniej obserwowanym ptakiem był szpak – 12 510 osobników. Na podium znalazła się również gęgawa – 5447 osobników oraz krzyżówka – 3709 osobników.

W całej Europie zorganizowano 770 wydarzeń, w których wzięło udział 15 tysięcy uczestniczek i uczestników z 34 krajów. W sumie udało nam się zaobserwować 3,5 miliona ptaków. W tym roku SOS/BirdLife Słowacja czuwało nad zebraniem i podsumowaniem danych ze wszystkich krajów biorących udział w wydarzeniu.

Fot. Ania Paszkowska

EDP 2023 w Polsce

Do tegorocznej akcji liczenia ptaków dołączyły 1254 osoby, podczas 95 wycieczek i spacerów, zarówno zorganizowanych jak i indywidualnych. Łącznie zaobserwowano 49 507 osobników ze 152 gatunków ptaków. W stosunku do danych z Szybkich Raportów wszystkie liczby nieco wzrosły. Ten fakt nas nie dziwi – kiedy musieliśmy już wysyłać raporty do naszych partnerów na Słowacji, kilka wydarzeń nadal trwało.

EDP 2023 – wyniki

Nasz tegoroczny bohater grzywacz zajął zaszczytne 9 miejsce w rankingu. To spory spadek z 2 miejsca w stosunku do zeszłego roku. Możliwe, że mało kto w tym roku miał szczęście zaobserować większe migrujące stada tych ptaków.

Jak Polska długa i szeroka tak i pogoda zmieniała się w zależności od lokalizacji. Dostaliśmy informacje zarówno o wyjątkowo ciepłej (ok. 20 st.C!) i słonecznej aurze jak i o spacerach w strugach deszczu, gdzie nieodzownym wyposażeniem okazał się parasol. Dzięki zaangażowaniu nauczycieli i edukatorów w piątkowych wydarzeniach wzięły udział dzieci ze szkół i przedszkoli, poszerzając swoją wiedzę o ptakach.

Wokół Europejskich Dni Ptaków organizowanych jest zazwyczaj wiele atrakcji. Odbyły się m.in. pokazy multimedialne, pokaz zdjęć z rezerwatu Beka, zajęcia edukacyjne czy też akcja obrączkowania ptaków, którą prowadzili Damian Celiński oraz Marcin Borowik, podczas której uczestnicy mieli okazję dowiedzieć się więcej o biologii ptaków.

Obecność ciekawych gości często uatrakcyjniła wydarzenie. Gościliśmy m.in. fotografa przyrody, reportera Radia Białystok czy też Dyrektora Brodnickiego Parku Krajobrazowego, pana Sławomira Serokę.
Uczestnicy zwracali uwagę nie tylko na ptaki, ale także na przedstawicieli innych gromad. Obserwowali m.in. sarny, wiewiórki czy też ślady żerowania bobrów.

Było również miejsce na inne aktywności, takie jak robienie plakatów dotyczących obserwacji, czy wysiewanie nasion rodzimych roślin łąkowych. Podczas jednego z wydarzeń uczestnicy otrzymali plecaki w kształcie sowy.

Fot.Ania Paszkowska

Podziękowania

Bardzo dziękujemy wszystkim uczestniczkom i uczestnikom oraz osobom prowadzącym wydarzenia, a także tym, którzy obserwowali ptaki indywidualnie lub rodzinnie. To dzięki Wam i Waszemu zaangażowaniu, niezwykły świat ptaków przestaje być tajemnicą dla coraz szerszego grona osób. Wasz udział z pewnością pozwolił niektórym odkryć nową pasję jaką jest obserwacja ptaków!

Wyniki Europejskich Dni Ptaków:

Wyniki 2022

Wyniki 2017