Strata konika z Karsiborskiej Kępy - OTOP
24 października 2012
Spotkanie Grup Lokalnych OTOP
29 października 2012
Strata konika z Karsiborskiej Kępy

Z naszego rezerwatu na Karsiborskiej Kępie (w ostoi IBA Delta Świny) nadeszła smutna wiadomość. Padła Gabona – klacz należąca do stada koników polskich, pomagających nam w dbaniu o unikalne nadmorskie łąki stanowiące dom m.in. dla kilku gatunków ptaków siewkowych.

O odejściu Gabony poinformowała kierownik rezerwatu “Karsiborska Kępa”, Maja Piasecka. Martwa klacz została znaleziona wczoraj na pastwisku. Strata jest tym większa, że Gabona była wpisana do “Programu ochrony zasobów genetycznych”. Pochodziła z zagrożonej linii “Tygryska”. W ciągu 4,5 lat, jakie przeżyła, dochowała się jedynie źrebaka Gallinago (którego imię – będąc naukową nazwą kszyka, który gnieździ się na Karsiborskiej Kępie – zostało nadane w ubiegłym roku dzięki plebiscytowi wśród naszych członków i sympatyków na Facebooku). Niestety, linie genetyczne klacz są przedłużane tylko przez klacze, dlatego Gallinago nie pomoże w zachowaniu linii “Tygryska”.

Odejście Gabony zasmuciło nie tylko nas, ale również inne zwierzęta z jej stada. Jak przekazała Maja Piaseck, większość z nich stała przy niej, następnie podchodziły pojedynczo, aby na nią „popatrzeć”…

Koniki polskie na Karsiborskiej Kępie odgrywają bardzo ważną rolę w ochronie tego wyjątkowego miejsca – pomagają nam skutecznie zapobiegać zarastaniu cennych nadmorskich łąk (gdzie schronienie znajdują m.in. czajki, kszyki, krwawodzioby i świergotki łąkowe, pojawia się również skrajnie zagrożony wymarciem w Polce biegus zmienny) przez trzcinę i inne wysokie rośliny.

Na zdjęciu: Gabona i Gallinago (fot. Maja Piasecka)