Europejskie Dni Ptaków 2020 | wyniki z Polski - OTOP
Poszukujemy Dyrektora OTOP | rekrutacja
29 października 2020
Czy uda się przekonać Komisję Europejską do wycofania propozycji WPR?
2 listopada 2020
Europejskie Dni Ptaków 2020 | wyniki z Polski

Samiec zięby, fot. Monika Klimowicz-Kominowska

„Usiadła zięba na dębie:
– Na pewno dziś się przeziębię!” – pisał Jan Brzechwa w wierszu „Ptasie plotki”. W tym roku migrujące zięby postanowiły jednak nie chorować, tylko zewrzeć szyki i wygrać ptasią rywalizację w ramach Europejskich Dni Ptaków!

W pierwszy weekend października po raz 27. europejscy obserwatorzy ptaków świętowali EuroBirdwatch, zwane w Polsce Europejskimi Dniami Ptaków. Pandemia COVID-19 pokrzyżowała jednak plany – uczestników było znacznie mniej niż w latach ubiegłych, a niektóre państwa odwołały wszelkie ptasie wydarzenia. O wynikach rywalizacji pomiędzy poszczególnymi państwami pisaliśmy tutaj.

Z Szybkich Raportów, przesłanych przez uczestników wydarzeń w Polsce wyłoniła się trójka zwycięskich gatunków: zięby ( 15.191 osobników), tuż za nimi szpaki (15.005 osobników), a trzecie miejsce zajęły żurawie (9.953 osobniki). Jednak dane z bardziej szczegółowych elektronicznych kart obserwacji nieco wywróciły tę kolejność. Po sprawdzeniu danych ze stu nadesłanych kart wyłoniły się następujące wyniki: miano zwycięzcy nadal dzierży zięba – zaobserwowano 21.382 osobniki. Na drugim miejscu zaszła zmiana – nieoczekiwanie na podium pojawił się zeszłoroczny zwycięzca, czyli grzywacz (20.163 osobniki), a szpak spadł na trzecie miejsce (17.275 osobników). Poza podium wylądował żuraw – 10.958 osobników to za mało, by konkurować z finałową trójką. Wyniki pierwszej dwudziestki przedstawia poniższa tabelka:

Co w niej zaskakuje, to całkiem liczna reprezentacja dymówek (12. miejsce). Być może wiąże się to z dość ciepłym i pogodnym wrześniem i nieco opóźnioną jesienią.

Z ciekawszych obserwacji wymieńmy pierwsze pojawienie się kani rudej w Parku Narodowym Gór Stołowych, świergotki rdzawogardłe w Woli Zarczyckiej, Zubrzyku i Markowej, 127 [!] wąsatek w Rydzynie-Osiecznej,  orzeł przedni i bekasik w Siedliskach Kolonii, drzemlik w Krynicy Morskiej czy… spóźniony mocno jerzyk w Warszawie. Pojawiały się też sporadycznie pliszki żółte i górskie, gąsiorki, śpiewaki, ostrygojady czy oknówki.

W sumie nasi obserwatorzy policzyli 134.592 ptaki. We wszystkich wydarzeniach (łącznie z liczeniami indywidualnymi) Europejskich Dni Ptaków 2020 w Polsce wzięło udział 1495 osób.

Dziękujemy wszystkim organizatorom wydarzeń, uświetniających Europejskie Dni Ptaków 2020. To dzięki Wam rzesza ptakolubów ciągle rośnie!