Aby spełnić ogólne kryterium dopuszczalności, skarga musi jedynie odnosić się do naruszenia prawa wspólnotowego przez państwo członkowskie.
Ponadto w skardze należy podać:
Skargi do Komisji Europejskiej należy składać na piśmie: listownie, faksem lub pocztą elektroniczną.
Składane listownie należy przesyłać na adres:
Commission des Communautés Européennes
(à l’attention de Mme la Secrétaire générale)
B-1049 Bruxelles
BELGIQUE
lub też na adres przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce:
Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Polsce
Centrum Jasna
ul. Jasna 14/16a
00-041 Warszawa
fax.: (+48 22) 556 89 98
Można skorzystać z formularza zamieszczonego na stronie internetowej http://ec.europa.eu/community_law/your_rights/your_rights_forms_en.htm (nie jest to obowiązkowe).
Dla skarżącego postępowanie jest bezpłatne.
Skarga nie musi być także sporządzona przez adwokata albo radcę prawnego.
Oczywiście Komisja poważniej traktować będzie skargi wyczerpująco uzasadnione i udokumentowane w kontekście podnoszonych naruszeń prawa wspólnotowego.
W praktyce:
stąd niezwykle ważne jest odpowiednie skonstruowanie skargi i poparcie jej wiarygodnymi dowodami.
Pożądane będzie nie tylko przedstawienie opinii ekspertów z danej dziedziny, ale także artykułów prasowych, map, czy też zdjęć. Istotnym jest także, aby przed złożeniem skargi skorzystać ze wszystkich środków dostępnych na poziomie krajowym. Komisja zaleca tutaj, aby najpierw wykorzystać drogę administracyjną i sądową dostępną na szczeblu krajowym, ponieważ może to przyśpieszyć rozwiązanie sprawy – chyba, że środki takie stronie nie przysługują (należy to podnieść w skardze) albo sprawa jest istotna, a niepodjęcie przez Komisję niezwłocznych działań (np. wniosek do Trybunału Sprawiedliwości (ETS) o zastosowanie środków tymczasowych[2]) mogłoby spowodować nieodwracalne szkody.
Ponieważ ilość skarg wpływających do KE, a dotyczących naruszeń prawa ochrony środowiska jest znacząca, Komisja ustaliła pewne priorytety dotyczące monitorowania ogólnej sytuacji, w celu podjęcia dalszych działań. W ich świetle, aby skarga do KE była instrumentem skutecznym, powinna wpisywać się w następujący zakres naruszeń[3]:
a także błędy w szeroko rozumianej implementacji:
[1] Roczne sprawozdanie Komisji z kontroli stosowania prawa wspólnotowego (2007), KOM(2008) 777 wersja ostateczna.
[2] Środkiem tymczasowym jest np. wstrzymanie wykonania krajowej decyzji administracyjnej. W przypadku procedury w trybie art. 258 TfUE Komisja Europejska musi wystąpić o zastosowanie środka tymczasowego składając równocześnie skargę zasadniczą.
[3] Zob. bliżej Komunikat Komisji Europejskiej dotyczący wdrażania wspólnotowego prawa ochrony środowiska, COM (2008) 773, http://ec.europa.eu/environment/legal/law/pdf/com_2008_773_en.pdf.