Towarzystwo Przyrodnicze „Bocian” partnerem Ornitho.pl - OTOP
Wszyscy sfinansujemy nielegalne wycinanie Puszczy Białowieskiej
21 listopada 2017
Towarzystwo Przyrodnicze „Bocian” partnerem Ornitho.pl

Screen z portalu Ornitho.pl

Miło nam poinformować, że Towarzystwo Przyrodnicze ”Bocian” zostało partnerem internetowej bazy danych ornitho.pl oraz zdecydowało się włączyć do niej dane rejestrowane i przechowywane w Polskiej Kartotece Przyrodniczej.

System Ornitho służy do zbierania danych o liczebności i rozmieszczeniu ptaków. Dzięki nim możemy analizować liczebność ptaków i ich rozmieszczenie, a uzyskane dane wykorzystywać do skutecznej ochrony, zwłaszcza gatunków zagrożonych. Głównym źródłem informacji są obserwacje przypadkowe, dokonywane podczas wycieczek ornitologicznych, rodzinnych spacerów czy podróży do pracy lub na wakacje.  Każdy, kto ma nawet minimalną wiedzę o ptakach, może zostać potencjalnym obserwatorem i zasilać bazę informacjami o ptakach, żyjących w jego otoczeniu.

System Ornitho został uruchomiony w maju 2015 roku i od tego czasu zgromadził 1 775 000 zgłoszonych obserwacji ptaków. Spora ich część jest przesyłana dzięki aplikacji mobilnej NaturaList, umożliwiającej wprowadzanie danych bezpośrednio w terenie. Od grudnia 2017 roku w systemie Ornitho będzie można zgłaszać także  obserwacje ssaków, płazów i gadów.

Dane zgromadzone w Polskiej Kartotece Przyrodniczej (blisko 167 000 rekordów),  prowadzonej od 2007 roku przez Towarzystwo Przyrodnicze „Bocian”, zasilą system Ornitho. 30 listopada 2017 roku Polska Kartoteka Przyrodnicza zostanie zamknięta. Osoby, które nie chcą, aby ich obserwacje zdeponowane w Polskiej Kartotece Przyrodniczej zostały przeniesione do bazy ornitho.pl, mogą to zgłosić drogą mailową na adres: biuro@bocian.org.pl do dnia 30 listopada bieżącego roku. W mailu prosimy podać imię i nazwisko oraz adres użytkownika, wpisany przy rejestracji w Polskiej Kartotece Przyrodniczej.

Za technologiczne funkcjonowanie Ornitho odpowiada szwajcarska firma Biolovision, a naszymi partnerami krajowymi są Towarzystwo Przyrodnicze „Bocian”, Biebrzański Park Narodowy,  Górnośląskie Koło Ornitologiczne, Polskie Towarzystwo Ochrony Ptaków, Towarzystwo Przyrodnicze „Dubelt” i Vogelwarte.

Wszystkich miłośników ptasich obserwacji zachęcamy do założenia konta na portalu ornitho.pl i pobrania na urządzenia mobilne aplikacji NaturaList.