Przekaż 1% podatku na wodniczkę - OTOP
9 marca 2009
Ogólnopolskie Liczenie Wodniczki 2009
24 kwietnia 2009
Przekaż 1% podatku na wodniczkę

Miej swój wkład w ratowanie wodniczki – najrzadszego ptaka śpiewającego kontynentalnej Europy

Podobnie jak w latach ubiegłych serdecznie zachęcamy do przekazywania 1% podatku dochodowego na rzecz Ogólnopolskiego Towarzystwa Ochrony Ptaków. W tym roku uzyskane  środki zostaną przeznaczone na wsparcie ochrony wodniczki – najrzadszego śpiewającego ptaka Europy.

Co zrobić, aby wspomóc OTOP 1% podatku:

Do 30 kwietnia w deklaracji podatkowej (PIT), w polu przeznaczonym na nazwę organizacji pożytku publicznego, jaką chcemy wspomóc, należy wpisać: Ogólnopolskie Towarzystwo Ochrony Ptaków” numer KRS: 0000015808

Wodniczka gnieździ się niemal wyłącznie w Europie i jest zdecydowanie najrzadszym ptakiem śpiewającym na naszym kontynencie. Na skutek nieodpowiedzialnego niszczenia jej siedlisk – podmokłych torfowisk – populacja wodniczki została zredukowana o ponad 90%.

Polska jest szczególnie odpowiedzialna za przetrwanie tego gatunku – co czwarta wodniczka na świecie pochodzi właśnie z naszego kraju. OTOP, dzięki pieniądzom z funduszu Unii Europejskiej LIFE, zapoczątkował tworzenie 3 nowych rezerwatów, w do tej pory nie chronionych miejscach w Dolinie Biebrzy – drugim co do wielkości miejscu gniazdowania wodniczek na świecie. Niestety jeszcze nie wszystkie jej siedliska zostały objęte ochroną. 1% podatku przekazany przez Państwa dla OTOP przeznaczymy na wsparcie naszego projektu i kontynuowanie ochrony tego gatunku.

Na co zostaną przeznaczone Państwa środki:

Na wykupienie nieużytkowanych łąk pod rezerwaty wodniczki – kupiliśmy już 170 ha, a należy jeszcze  zakupić ponad 300 hektarów gruntu.  W ramach projektu LIFE-wodniczka, Unia Europejska i inni sponsorzy wspierają nasza prace, ale ich dotacja zależy od tego czy OTOP z Państwa pomocą zdobędzie środki na niezbędny wkład własny.

Dlatego każde 50 zł Państwa wsparcia umożliwi 1400 zł dofinansowania UE i sponsorów. Razem pozwoli nam to uratować 1.400 m² cennego terenu dla wodniczki.

1.000 zł umożliwi uzyskanie 28.000 zł wsparcia UE i sponsorów co pozwoli wykupić 2,8 ha, co już wystarcza dla jednej pary tych rzadkich ptaków.

Aby w pełni wykorzystać unijną dotację musimy jeszcze znaleźć 185.000 €.

Jak przekazane środki wpłyną na pomoc wodniczce:

• 50 zł – Pomoże nam wykupić 1667 m² gruntu i zwiększy dotację UE o 1 617 zł

• 100 zł – Pomoże nam wykupić 3334 m² gruntu i zwiększy dotację UE o 3 234 zł