Wyniki 2015 - OTOP

W ostatni weekend stycznia odbyło się po raz 11 Zimowe Ptakoliczenie. Mimo, że pogoda nie była typowo zimowa, w akcji wzięła udział rekordowa liczba uczestników. Aż  3 279 osób poświęciło swój czas na policzenie ptaków w parkach, ogrodach i przy karmnikach. Tak duża liczba obserwatorów nie przełożyła się jednak na liczbę zaobserwowanych ptaków. Przez trzy dni trwania akcji odnotowano 175 801 osobników reprezentujących 108 gatunków. Jest to prawdopodobnie spowodowane wysokimi, jak na tę porę roku temperaturami. Ptaki dużo łatwiej niż w poprzednich latach potrafią znaleźć odpowiednie dla siebie pożywienie, dzięki czemu nie są zmuszone przenosić się tak blisko siedzib ludzkich. Inaczej jest podczas srogich zim, wówczas wiele ptaków wybiera tereny miejskie gdzie zawsze jest nieco cieplej a dostęp do pokarmu staje się łatwiejszy.

Nietypowe warunki atmosferyczne nie przyczyniły się za to do zmiany najliczniejszego obserwowanego gatunku, który wygrał ranking Zimowego Ptakoliczenia . Tak jak w poprzednich pięciu latach zwyciężyła krzyżówka, potwierdzając tym samym, że zasługuje na miano niekwestionowanej królowej zimy. Na drugim miejscu znalazł się gawron, który powrócił na tę pozycję po rocznej spadku o jedną pozycję, kiedy to prześcignął go wróbel. W tym roku zajął się on na najniższym miejscu podium.

20 najliczniejszych gatunków:

Poniżej przedstawiamy tabelki prezentujące rankingi 20 najliczniejszych gatunków w poszczególnych województwach.

Kolejna tabela przedstawia zestawienie gatunków, które były w tym roku obserwowane najrzadziej. Znajdują się wśród nich również ciekawostki ornitoloiczne, jak choćby orły przednie:

Frekwencja

Zestawienie frekwencji, czyli porównanie, jak często obserwowany był dany gatunek określone jest na podstawie tego, w jakim procencie kart obserwacji został on uwzględniony. W tym roku, tak jak poprzednio, najczęściej spotykana była bogatka, została wpisana  84,49% kart obserwacji. Na drugim miejscu znalazła się sroka (62,40%), stając się jednocześnie najczęściej obserwowanym ptakiem krukowatym. Modraszka, która w zeszłym roku zajęła drugie miejsce, w tym roku znalazła się na trzecim (62,30%). Jednak różnica między tymi gatunkami jest bardzo nieznaczna. Obecność obu gatunków sikor na tak wysokich miejscach potwierdza, iż są to ptaki bardzo chętnie przebywające zimą w otoczeniu człowieka. Nie powinno to jednak dziwić obserwatorów ptasiego życia. Zarówno bogatki, jak i modraszki są gośćmi prawdopodobnie najczęściej odwiedzającymi nasze karmniki.

20 gatunków z najwyższą frekwencją:

Uczestnicy

W tym roku w Zimowym Ptakoliczeniu wzięło udział najwięcej osób w jedenastoletniej historii akcji. Najwięcej uczestników, bo aż 564 policzyło ptaki w województwie warmińsko-mazurskim. Duże zainteresowani wykazali mieszkańcy województwa mazowieckiego, gdzie na wspólne wycieczki i indywidualne spacery wybrało się 394 miłośników ptaków. Niewiele mniej osób, 347, wzięło udział w tegorocznej akcji w województwie wielkopolskim.

Liczba uczestników w poszczególnych województwach:

Wszystkim przewodnikom wycieczek i uczestnikom bardzo dziękujemy za udział i zapraszamy za rok.

Więcej zdjęć z tegorocznej akcji można zobaczyć tutaj.