Stop dla drogi wodnej E40

Śródlądowa droga wodna E40 jest inicjatywą międzynarodową, mającą na celu ustanowienie połączenia żeglugowego o długości około 2000 km (śródlądowa klasa IV) między Bałtykiem a Morzem Czarnym. Na podstawie studium wykonalności E40, opracowanego przez konsorcjum prowadzone przez Instytut Morski w Gdańsku, prace budowlane wpłyną na następujące europejskie rzeki: Wisłę, Bug, Pinę, Prypeć i Dniepr oraz w Polsce (w zależności od przyjętego wariantu) Wieprz i Tyśmienicę.

Obszar, na który oddziaływać będzie inwestycja, obejmuje 392 949,08 km², zamieszkuje go około 28 milionów osób. Należy pamiętać, że koszt budowy drogi wodnej E40 został obliczony między 9,5 a 11,9 mld EUR w 2015 r. (w zależności od wariantu), podczas gdy całkowity przychód budżetu państwa w tym samym roku wynosił około 67,9 miliardów EUR.

Podczas gdy orędownicy inwestycji oczekują stworzenia nowej drogi handlowej pomiędzy portami w Gdańsku a Chersoniem w Ukrainie, która to przyciągnąć ma inwestycje i stworzyć miejsca pracy, my przekonani jesteśmy do innej wizji, która wykracza poza krótkoterminowy horyzont czasowy. Według nas E40 nie powinna być wdrażana i promowana w przyszłości ze względu na: 1. negatywny wpływ na obszary chronione, co zagraża różnorodności biologicznej (w tym siedliskom podmokłym); 2. brak zgodności z istniejącymi politykami, w tym konwencjami międzynarodowymi; 3. brak uwzględnienia zasad zrównoważonego rozwoju, w tym szczególnie brak uzasadnienia ekonomicznego inwestycji oraz zdrowia publicznego w niektórych lokalizacjach (np. w okolicy Czarnobyla)

Co istotne, w kalkulacji ekonomicznej pominięto usługi ekosystemowe, na przykład naturalnych rozwiązań w zakresie przeciwdziałania powodzi i łagodzenia zmiany klimatu.

Ogólnopolskie Towarzystwo Ochrony Ptaków, jako członek Koalicji Ratujmy Rzeki, stanowczo sprzeciwia się planom budowy drogi wodnej E40. Wraz z pozostałymi organizacjami, zrzeszonymi w ramach Koalicji Ratujmy Rzeki oraz organizacjami z Niemiec, Białorusi i Ukrainy, będziemy monitorować działania rządów, zainteresowanych budową drogi wodnej E40, uzmysławiać wysoką szkodliwość takich pomysłów, a także edukować społeczność w kwestii nieodwracalnych i katastroficznych zmian w przyrodzie, jakie będą skutkiem tej inwestycji.

Ważne linki:

Strona publicznej międzynarodowej kampanii przeciwko budowie drogi wodnej E40 (dostępny język: angielski, rosyjski):
stope40.org

Krytyka rządowych planów rozwoju śródlądowych dróg wodnych:
Ostra krytyka planów kanalizowania polskich rzek

Informacyjny serwis mokradłowy, prowadzony przez Centrum Ochrony Mokradeł:
bagna.pl

Pawlaczyk P. (red.). 2016. Wstępna ocena ryzyka oddziaływania Projektu Banku Światowego P147460 „Ochrona przeciwpowodziowa w dorzeczu Odry i Wisły” na przyrodnicze obszary chronione. Klub Przyrodników. Świebodzin.

4 grudnia 2018

Budowa dróg wodnych sprzeczna z konstytucyjną zasadą zrównoważonego rozwoju | stanowisko Koalicji Ratujmy Rzeki

Stanowisko Koalicji Ratujmy Rzeki (KRR) w sprawie planów przekształcania polskich rzek w kanały żeglowne, zawartych w Uchwale nr 79 Rady Ministrów z dnia 14 czerwca 2016 […]
9 października 2018

Uratujmy prawo wodne Unii Europejskiej!

100 organizacji ekologicznych w Europie rozpoczyna kampanię na rzecz ochrony prawa wodnego UE. Do produkcji piwa potrzeba wielu rzeczy, lecz wszystko opiera się na wodzie dobrej […]
2 stycznia 2018

Decyzja RDOŚ w Bydgoszczy w sprawie budowy stopnia wodnego na Wiśle

W ostatni piątek starego roku Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Bydgoszczy wydał decyzję uzgadniającą budowę nowego stopnia wodnego na Wiśle poniżej Włocławka. Rok temu, dla bliźniaczej […]
8 czerwca 2017

Ostra krytyka planów kanalizowania polskich rzek

Rządowe plany rozwoju śródlądowych dróg wodnych ostro krytykują organizacje pozarządowe skupione w Koalicji Ratujmy Rzeki. Nie chodzi tylko o ochronę przyrody, ale także o aspekt gospodarczy […]
31 marca 2017

OTOP w koalicji “Ratujmy Rzeki”

Ogólnopolskie Towarzystwo Ochrony Ptaków przystąpiło do koalicji “Ratujmy Rzeki” starającej się o skuteczną i systemową ochronę walorów przyrodniczych i naturalnej retencji, podjęcie na szeroką skalę renaturyzacji […]

Dołącz do newslettera OTOP

Chcę dołączyć do newslettera.

FreshMail.pl
 

FreshMail.pl