EDP 2012: zięba znów na szczycie - OTOP
Nowy newsletter "Wodniczka i Biomasa" już dostępny
11 października 2012
EDP 2012: zięba znów na szczycie

Polska na 3. miejscu w Europie

W tym roku pogoda w wielu rejonach Polski próbowała popsuć plany obserwatorom (wiało i padało), jednak mimo nieraz niesprzyjającej aury około 3000 osób wspólnie świętowało Europejskie Dni Ptaków. Dużym powodzeniem cieszyły się wycieczki i inne wydarzenia organizowane m.in. przez wolontariuszy Ogólnopolskiego Towarzystwa Ochrony Ptaków. Dzięki temu Polska znalazła się na trzecim miejscu w Europie – po Rosji i Szwecji – pod względem liczby uczestników.

Fot. M.Borowska

Gdzie liczono najliczniej

Najwięcej uczestników Europejskie Dni Ptaków zgromadziły w województwie wielkopolskim, gdzie w obchody włączyło się ponad 600 osób. W pierwszej trójce znalazły się również województwa mazowieckie (580 osób) i pomorskie (440 osób). 350 osób obserwowało ptaki na Mierzei Wiślanej podczas „Ptasiego Pikniku” zorganizowanego przez SOPW DRAPOLICZ i Nadleśnictwo Elbląg. Łącznie w Europie w Europejskich Dniach Ptaków wzięło udział ponad 64 tys. ludzi, którzy zaobserwowali niemal 6 mln osobników.

Fot. A. Maksymowicz

Zięba, czajka i szpak na podium

Poza ludźmi dopisały również ptaki. Drugi raz z rzędu, dzięki obserwacjom z Mierzei Wiślanej, pierwsze miejsce zajęła zięba z wynikiem 33 tys. osobników. Czajka – „herbowy” gatunek Europejskich Dni Ptaków – znalazła się na pozycji drugiej (14 tys. osobników), głównie za sprawą wielotysięcznego stada widzianego przy polderze Sątopy-Samulewo (warmińsko-mazurskie) podczas wycieczki zorganizowanej przez Mazurską Grupę OTOP. Szpak, według wstępnych wyników, zajął 3 miejsce (7 tys. osobników). Kolejność ta może się zmienić po spłynięciu danych ze wszystkich Kart Obserwacji, które można wypełniać on-line do 14.10 włącznie.

Zaktualizowano: 9.10.2012

Po podliczeniu danych z dotychczas wypełnionych Kart Obserwacji, kolejność pierwszych 20 gatunków prezentuje się następująco:

lp.

20

mazurek

1090

Ornitologiczne rarytasy

Tradycyjnie nie zabrakło ornitologicznych ciekawostek. Największą sensacją pierwszego weekendu października była obserwacja młodego biegusa długoskrzydłego na stawach w Kocku (woj. lubelskie, obserwatorzy: S.Aftyka, M.Przepiórka, Ł.Bednarz i S.Śliwiński). Ten północnoamerykański gatunek dotychczas pojawił się w Polsce tylko trzy razy, ostatnio w roku 1993 (kiedy po raz pierwszy obchodzono Europejskie Dni Ptaków). Innego amerykańskiego siewkowca – biegusa arktycznego  – obserwowano 7 października w Jagodnem (obs. J. i K.Petka). Biegus arktyczny, fot. Archiwum OTOPZałodze punktu Bukowo, działającego w ramach Akcji Bałtyckiej nad Jeziorem Bukowo (woj. zachodniopomorskie) udało się zaobrączkować świstunkę żółtawą, która regularnie zalatuje do Europy z Syberii (obs. M. Polakowski i inni). Innego przedstawiciela tego gatunku zaobrączkowano na Podkarpaciu w ramach Akcji Carpatica. Uczestnicy wycieczki do ostoi Dolina Samicy (woj. wielkopolskie) mieli szczęście spotkać młodą czaplę purpurową (obs. J.Wyrwał i inni), a na wycieczce do Zaborza (woj.małopolskie) obserwowano m.in. podgorzałkę i hełmiatkę (obs. K.Czajowski i inni).