Definicja szkody w środowisku - OTOP
Definicja bezpośredniego zagrożenia szkodą w środowisku
28 stycznia 2010
Zgłaszanie szkód w środowisku i bezpośredniego zagrożenia szkoda w środowisku
30 stycznia 2010
Definicja szkody w środowisku
Według Ustawy z dnia 13 kwietnia 2007 r. o zapobieganiu szkodom w środowisku i ich naprawie (Dz. U. z 2007 r., Nr 75, poz. 493, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą szkodową:
SZKODA W ŚRODOWISKU to negatywna mierzalna zmiana stanu lub funkcji elementów przyrodniczych (gatunków chronionych, chronionych siedlisk przyrodniczych, wody, ziemi), oceniona w stosunku do stanu początkowego, spowodowana bezpośrednio lub pośrednio przez działalność prowadzoną przez podmiot korzystający ze środowiska.
SZKODA W ŚRODOWISKU
w gatunkach
chronionych
w chronionych siedliskach przyrodniczych
w wodach

w powierzchni ziemi
jeżeli ma znaczący negatywny wpływ na osiągnięcie lub utrzymanie właściwego stanu ich ochrony
jeżeli ma znaczący negatywny wpływ na stan ekologiczny, chemiczny
lub ilościowy wód
jeżeli stanowi zagrożenie
dla zdrowia ludzi
lub powoduje konieczność zmiany dotychczasowego sposobu wykorzystania powierzchni ziemi
Ponadto, jeżeli zmiana stanu lub funkcji elementów przyrodniczych ma mierzalny, negatywny skutek dla zdrowia ludzi, uznaje się, że wystąpiła szkoda w środowisku!

4.1.1. Definicja szkody w gatunkach chronionych

Gatunki
chronione to

gatunki
dziko występujących
zwierząt
wymienione w Rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia
(Dz.U. z 2004 r., Nr 220, poz. 2237)
roślin
wymienione w Rozporządzeniu Ministra Środowiskaz dnia 9 lipca 2004 r. w sprawie gatunków dziko występujących roślin objętych ochroną (Dz.U. z 2004 r., Nr 168, poz. 1764)
grzybów
wymienione w Rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 9 lipca 2004 r. w sprawie gatunków dziko występujących grzybów objętych ochroną (Dz.U. z 2004 r., Nr 168, poz. 1765)
Szczególnej ochronie gatunkowej podlegają ptaki.

Chronione
gatunki ptaków
to

gatunki ptaków wymienione w Rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 28 września 2004 r. w sprawie gatunków dziko występujących zwierząt objętych ochroną (Dz.U. z 2004 r., Nr 220, poz. 2237)
gatunki ptaków podlegające ochronie na podstawie Dyrektywy Ptasiej (Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/147/WE z dnia 30 listopada 2009 r. w sprawie ochrony dzikiego ptactwa, Dz. Urz. UE L Nr 20/7 z 26.01.2010 r.)
wszystkie gatunki ptaków wędrownych (Konwencja o ochronie wędrownych gatunków dzikich zwierząt, sporządzona w Bonn dnia 23 czerwca 1979 r. (Dz. U. z 2003 r. Nr 2, poz. 17; dalej powoływana jako Konwencja Bońska)

4.1.2. Definicja szkody w siedliskach przyrodniczych
Siedliskami roślin, zwierząt lustra Środowiskaz dnia 16 maja 2005 r. w sprawie typów siedlisk przyrodniczych oraz gatunków roślin i zwierząt, wymagających ochrony w formie wyznaczenia obszarów Natura 2000 (Dz.U. Nr 94, poz. 795)
Chronione siedliska przyrodnicze
Formy ochrony przyrody

wyznaczone na podstawie Ustawy z dnia16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (tekst jedn.: Dz. U. z 2009 r., Nr 151, poz. 1220):
parki narodowe, rezerwaty przyrody, parki krajobrazowe, obszary chronionego krajobrazu, pomniki przyrody, stanowiska dokumentacyjne, użytki ekologiczne, zespoły przyrodniczo-krajobrazowe
Obszary Natura 2000
  • wyznaczone na podstawie Dyrektywy Ptasiej (Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/147/WE z dnia 30 listopada 2009 r. w sprawie ochrony dzikiego ptactwa, Dz. Urz. UE L Nr 20/7 z 26.01.2010 r.) – obszary specjalnej ochrony ptaków – OSOP – (kod PLB z indywidualnym oznaczeniem numerycznym),
  • wyznaczone na podstawie Dyrektywy Siedliskowej (Dyrektywa Rady 92/43/EWG z dnia 21 maja 1992 r. w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory (Dz. U. UE L 206 z 22.07.1992, s. 7, z późn. zm.) – specjalne obszary ochrony siedliskowej – SOOS (kod PLH z indywidualnym oznaczeniem numerycznym)
Obszary
z tzw. Shadow List
Shadow List to lista obszarów, które zdaniem organizacji pozarządowych powinny być włączone do sieci Natura 2000, co jest konieczne aby zapewnić reprezentatywne ujęcie w sieci wszystkich gatunków i siedlisk przyrodniczych, dla których sieć jest wyznaczana.
Typy siedlisk przyrodniczych wymagających ochrony
w formie wyznaczenia obszarów Natura 2000
76 typów siedlisk wymienionych w Rozporządzeniu Ministra Środowiskaz dnia 16 maja 2005 r. w sprawie typów siedlisk przyrodniczych oraz gatunków roślin i zwierząt, wymagających ochrony w formie wyznaczenia obszarów Natura 2000 (Dz.U. Nr 94, poz. 795)
Miejsca rozrodu gatunków chronionych, miejsca lęgu, pierzenia i zimowania ptaków wędrownych oraz miejsca ich zatrzymywania się wzdłuż tras wędrówek
Konwencja o ochronie wędrownych gatunków dzikich zwierząt, sporządzona w Bonn dnia 23 czerwca 1979 r. (Dz. U. z 2003 r. Nr 2, poz. 17)

4.1.3. Definicja szkody w wodach

Szkodą w wodach jest ich zmiana mająca znaczący negatywny wpływ na stan ekologiczny, chemiczny lub ilościowy wód. Dobry stan ekologiczny, chemiczny lub ilościowy wód stwierdza się na podstawie parametrów określonych w rozporządzeniach wykonawczych do ustawy Prawo wodne.

4.1.4. Definicja szkody w powierzchni ziemi
Szkodą w ziemi jest jej zanieczyszczenie substancjami, preparatami, energiami, organizmami lub mikroorganizmami polegające na przekroczeniu standardów jakości gleby lub ziemi określonych w Rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 9.09.2002 r. w sprawie standardów jakości gleby oraz standardów jakości ziemi (Dz.U. z 2002 r., Nr 165, poz. 1359).

4.1.5. Definicja skumulowanych szkód w środowisku