Przed nami 13. Zimowe Ptakoliczenie - OTOP
Puszcza Białowieska: Informacyjny chaos i wycinka małymi krokami
26 stycznia 2017
Przed nami 13. Zimowe Ptakoliczenie

Gil, fot. Cezary Korkosz

Wszystkich, którzy chcieliby lepiej poznać ptaki zimujące obok nas zapraszamy na spacery ornitologiczne w ramach Zimowego Ptakoliczenia. Spotykamy się w piątek, sobotę i niedzielę (27-29 stycznia 2017). Naszymi przewodnikami będą Wolontariusze Ogólnopolskiego Towarzystwa Ochrony Ptaków. W czasie spaceru nie tylko nauczymy się rozpoznawać ptaki, ale także dowiemy się, gdzie najłatwiej je obserwować oraz jak mądrze pomagać im zimą i czym dokarmiać.

W czasie tegorocznego Zimowego Ptakoliczenia przewodnicy zwrócą szczególną uwagę na gila. To gatunek, który wiosną i latem obserwować można głównie w lasach, a zimą – w poszukiwaniu pożywienia – chętniej odwiedza miasta i bywa gościem w karmnikach. Brzuch samca gila jest w jaskrawym, różowo-czerwonym kolorze dlatego trudno pomylić go z innym gatunkiem.

Więcej o gilu

W Zimowym Ptakoliczeniu liczone są ptaki, które zamieszkują i spędzają zimę w bliskim towarzystwie człowieka, czyli w miejskich ogrodach i parkach. W akcji można wziąć udział samodzielnie lub z przewodnikiem – w zależności od tego, jak biegli jesteśmy w rozpoznawaniu ptaków. Jeżeli czujemy, że to nasza mocna strona możemy wziąć udział w Zimowym Ptakoliczeniu indywidualnie. Jeżeli mamy w ogrodzie karmnik, obserwujemy go przez minimum godzinę i rejestrujemy ptaki, które podlatują do niego. Zapisujemy obserwacje i nanosimy je na elektroniczną kartę obserwacji na stronie OTOP. Możemy także wybrać się na wycieczkę, organizowaną w ten weekend przez wolontariuszy OTOP w wielu miastach Polski. W akcji bierze udział także wielu nauczycieli szkolnych, a nawet przedszkolnych. Co roku OTOP organizuje około 140 spacerów ornitologicznych.

Aktualny spis spacerów znajduje się tu.

Ogólnopolskie Towarzystwo Ochrony Ptaków na podstawie wyników obserwacji przygotowuje zestawienie ptaków najliczniej spotykanych o tej porze w parkach i ogrodach. Obserwacje umożliwiają także zauważenie ciekawych zjawisk zachodzących w ptasim świecie. Od 7 lat na pierwszym miejscu notowana jest krzyżówka. W 2016 r. na drugim miejscu znalazł się gawron, a na trzecim – wróbel.

Wyniki z ostatnich lat