Mokradła na terenach rolnych w walce z eutrofizacją Morza Bałtyckiego
8 listopada 2022
Pokaż wszystkie
Październik z biznesem przyjaznym przyrodzie! | Wilcze Góry

Park Połoniny, fot. Kamil Soóš

W ramach długoterminowej inicjatywy “Wilcze Góry” staramy się o efektywniejszą ochronę wschodniej części Karpat. Inwentaryzujemy wyjątkową przyrodę regionu, wnioskujemy o jej ochronę, działamy w zakresie legislacji, polityk, ale także wspieramy te działania lokalnych społeczności, które sprzyjają ochronie Wilczych Gór.

W ostatnich miesiącach pracowniczki i pracownicy OTOP wraz z przedstawicielami Stowarzyszenia ProCarpathia i Magurskiego Parku Narodowego zaangażowali się w pracę na rzecz rozwoju turystyki przyjaznej przyrodzie w regionie Beskidu Niskiego. Dlaczego akurat tam? 

Beskid Niski, mimo swoich niewątpliwych walorów przyrodniczych i kulturowych wciąż postrzegany jest przez turystów jako miejsce mniej atrakcyjne niż leżące niedaleko Bieszczady. Mieszkańcy Beskidu chcieliby móc czerpać z turystyki większe zyski. Wszystkim nam zależy też na tym, by rozwój regionu odbywał się w zgodzie z miejscową przyrodą, by szedł w parze z jej ochroną, poszanowaniem i poznawaniem. Czy jest to możliwe?

Park Połoniny, fot. Kamil Soóš

Jak rozwinąć skrzydła na obszarach cennych przyrodniczo

Wraz ze Stowarzyszeniem ProCarpathia i Magurskim Parkiem Narodowym zorganizowaliśmy w październiku Inicjatywę Biznes Wysokich Lotów w Beskidzie Niskim. Do udziału w projekcie zaprosiliśmy mieszkańców regionu Beskidu Niskiego, którzy w planach mieli założenie własnej działalności gospodarczej lub zmianę profilu już istniejącej. Warunkiem uczestnictwa w projekcie był profil planowanej działalności – nie mogła ona szkodzić przyrodzie, mogła natomiast sprzyjać jej ochronie lub szerzyć wiedzę na jej temat.

Osoby, które zgłosiły się do inicjatywy w pierwszej kolejności wzięły udział w cyklu warsztatów prowadzonych przez ekspertów ze Stowarzyszenia ProCarpathia w Ośrodku Edukacji Magurskiego Parku Narodowego. Prelegenci opowiadali m.in. o tym,  jak prowadzić działalność gospodarczą na obszarach chronionych i cennych przyrodniczo, jak zadbać o zrównoważony rozwój regionu, jak tworzyć biznesplany, budować markę firmy, czy pozyskać potrzebne dla biznesu dofinansowania. 

Park Połoniny, fot. Kamil Soóš

Przede wszystkim wspólnota

Kolejnym po warsztatach etapem naszego projektu była wizyta studyjna w okolicach Parku Narodowego Połoniny w słowackiej części Bieszczadów. Połoniny i ich okolice to region, w którym od kilku lat działa proprzyrodnicza organizacja Aevis, a jej członkowie pomagają miejscowej ludności rozwijać biznesy przyjazne naturze. Mieszkańcy okolic Połonin znajdują się w sytuacji podobnej do mieszkańców Beskidu Niskiego – ich okolica nie jest odwiedzana przez liczne grono turystów, gdyż leży na samym krańcu Słowacji, z dala od dużych miast. Mimo to ludziom żyjącym w okolicach Połonin, z pomocą Aevis, udaje się pomału rozkręcać lokalne biznesy i docierać z ofertą do coraz szerszego grona odwiedzających. 

Członkowie Aevis wspierają jedynie biznesy, których działalność nie szkodzi przyrodzie. By wyróżnić prowadzących je przedsiębiorców stworzyli lokalną markę POŁONINY, której certyfikatem sygnują wybrane agroturystyki, biznesy i lokalne produkty. Oferta i produkty certyfikowanych przedsiębiorców polecane są na internetowej stronie marki oraz w lokalnej, prowadzonej przez Aevis informacji turystycznej. Osoby z Aevis promują i tworzą też ofertę edukacyjną pozwalającą na zapoznanie się turystów z przyrodą Połonin oraz pomagają rozwijać infrastrukturę rowerową.

Podczas wizyty w Połoninach mieliśmy okazję odwiedzić dwie osoby promowane przez organizację Aevis. Poznaliśmy miejscowego producenta pierogów i syropów owocowych oraz właściciela agroturystyki, który oferuje swoim gościom przeniesienie się na jeden dzień w świat dawnego, łemkowskiego gospodarstwa i udział w wielu tradycyjnych pracach. 

Fot. Małgorzata Tabor

Fot. Małgorzata Tabor

Zarówno osoby z Aevis, jak i mieszkańcy Połonin rozkręcający działalność turystyczną w regionie podkreślali, że kluczem do rozwoju okolicy jest promowanie wyjątkowego charakteru lokalnej przyrody i tradycji oraz współpraca międzyludzka. Miejscowi przedsiębiorcy zaznaczali, że jeden człowiek nie jest w stanie rozwinąć działalności tak szerokiej by zapewnić turyście szeroką gamę rozrywek i zatrzymać go w okolicy na dłuższy czas. Do tego konieczna jest dobrze funkcjonująca lokalna wspólnota, wzajemne pomaganie sobie i polecanie ofert przedsiębiorców żyjących w sąsiedztwie. Stworzenie sieci ofert i zwracanie turystom uwagi na wyjątkowy charakter regionu – jego dzikiej przyrody i kultury – może nakłonić przyjezdnych do spędzenia w danym miejscu dłuższego urlopu i do powrotu w kolejnym sezonie. 

Park Połoniny, fot. Kamil Soóš

Perspektywy na przyszłość

Po zakończonych warsztatach i powrocie z wizyty studyjnej uczestnicy Inicjatywy Biznes Wysokich Lotów zostali poproszeni o przygotowanie opisów swoich przyszłych, planowanych biznesów. Autorzy dwóch najlepszych pomysłów otrzymają od organizatorów specjalnie przygotowane profesjonalne biznesplany. Mamy nadzieję że uda im się rozwinąć skrzydła, a bliska obecność dzikiej cennej przyrody będzie postrzegana przez przedsiębiorców i odwiedzających ich turystów jako skarb okolicy zasługujący na szacunek i uznanie!

Tekst: Alicja Gadomska

Opublikowano: 22 listopada 2022

Fot. Małgorzata Tabor

Chcę dołączyć do newslettera.

FreshMail.pl
 

FreshMail.pl
 

Mamy dla Ciebie newsletter! Zapisz się

Tak, chcę dostawać newsletter OTOP (dopóki się nie wypiszę)

FreshMail.pl