Spacer ornitologiczny nad rzeką Leśną - OTOP
13 lipca 2023
Poznaj Członków Zarządu kadencji 2023-2026
21 lipca 2023
Spacer ornitologiczny nad rzeką Leśną

27 maja 2023 zaprosiliśmy mieszkańców Hajnówki i okolic na spacer ornitologiczny nad rzeką Leśną. Ale nie był to zwykły spacer ponieważ zaproponowaliśmy, żeby każdy uczestnik mógł poczuć się jak przyrodnik czyli pracowaliśmy metodą bioblitz. Głównym celem spaceru było zaprezentowanie uczestnikom jak inwentaryzuje się ptaki na danym obszarze, jak uzupełnić formularz terenowy oraz na co najlepiej zwracać uwagę podczas tego typu prac. Naszym przewodnikiem był Paweł Białomyzy z Towarzystwa Przyrodniczego Dubelt. Cierpliwie opowiadał o zwyczajach, zachowaniach czy po prostu cennych i rzadkich gatunkach występujących na danym obszarze. Również nawet najtrudniejsze pytania od najmłodszych uczestników nie pozostały bez odpowiedzi.

Fot. Alicja Pawelec

Dość szybko aparaty i lornetki poszły w ruch. Udało się zaobserwować 26 gatunków podczas spaceru, jednakże z wcześniejszej inwentaryzacji wiemy aż o 60 gatunkach lęgowych występujących na trasie spaceru!
Dla wielu uczestników warsztaty były też otwarciem na zupełnie inny, ptasi punkt widzenia. Dobrze znana okolica oglądana oczami ptaków, ich siedlisk, miejsca życia nabrała zupełnie innego wyrazu. Głównym celem projektu Rzeka nie jest rzeczą jest właśnie zachwycenie się własnym sąsiedztwem, odkrycie najbliższego otoczenia na nowo. Sądzimy, że tym razem udało nam się uwrażliwić uczestników na inną perspektywę.

Fot. Alicja Pawelec

Równocześnie podczas spaceru świętowaliśmy też Europejski Dzień Parków Narodowych. Właściwa data tego święta przypada 24 maja, więc postanowiliśmy uczcić je podczas naszego spaceru. Europejski Dzień Parków Narodowych został ustanowiony na pamiątkę powołania w 1909 roku pierwszego w Europie parku narodowego – Sarek na terenie Szwecji.

Z zupełnie nową wiedzą o najbliższych sąsiadach uczestnicy udali się na zasłużony odpoczynek.

Fot. Alicja Pawelec