Apel o ochronę mewy siwej w obszarach zabudowanych! - OTOP
Stanowisko organizacji pozarządowych po Ogólnopolskiej Naradzie o Lasach
23 kwietnia 2024
Apel do polityków UE w Dniu Długu Ekologicznego
10 maja 2024
Apel o ochronę mewy siwej w obszarach zabudowanych!

Mewa siwa Fot. Klaudia Litwiniak

7 maja 2024 roku wysłaliśmy do Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska i wszystkich w kraju Regionalnych Dyrekcji Ochrony Środowiska apel ponad 20 naukowców i ornitologów o ochronę mew siwych gniazdujących na infrastrukturze antropogenicznej.

Mewa siwa, choć niegdyś zwana pospolitą, teraz jest jednym z najbardziej zagrożonych ptaków w Polsce. Drastyczny spadek liczebności notowany jest od połowy lat 90. XX w., głównie w pierwotnym środowisku gatunku – dolinie środkowej Wisły. Została wymieniona w Czerwonej liście ptaków Polski ze statusem VU – narażony na wyginięcie. Okazuje się jednak, że w ostatnich latach mewa siwa coraz częściej wybiera do gniazdowania obszary zurbanizowane i przemysłowe. W 2023 roku przynajmniej 227 par gniazdowało w tym wtórnym środowisku. To niemal połowa całej polskiej populacji!

Będąc gatunkiem charyzmatycznym, który aktywnie broni swoich gniazd i piskląt, mewa siwa zwiększając liczebność na obszarach zabudowanych wchodzi w coraz głębszy konflikt z człowiekiem. W związku z tym do krajowych organów ochrony środowiska będą coraz częściej wpływać wnioski o odstępstwa od ochrony gatunkowej, takie jak płoszenie ptaków z miejsc rozrodu, usuwanie gniazd, czy niszczenie jaj. Biorąc pod uwagę status gatunku w Polsce i możliwość jego wyginięcia, nie zgadzamy się na to!

W apelu zaproponowaliśmy działania, które stanowią kompromis pomiędzy potrzebami ptaków i ludzi. Wyraziliśmy również gotowość wsparcia i chęć współpracy w zakresie planowania i podejmowania działań alternatywnych. W ochronie polskiej przyrody pojawia się nowy problem, który wymaga świeżego spojrzenia i stosowania innych niż dotychczas rozwiązań. Zachęcamy urzędników krajowych organów ochrony środowiska do zapoznania się z apelem i otwarcia się na współpracę. Aby mewa siwa pozostała na liście gniazdujących w Polsce ptaków, bardzo ważne jest kontynuowanie ochrony na Wiśle, ale również podjęcie ich w miastach. Tylko prowadzone równolegle działania ochronne mogą dać szansę temu gatunkowi.

Z pełną treścią apelu można zapoznać się tutaj.