Ptaki – a dokładniej ich liczebność i skład gatunkowy, to doskonałe wskaźniki zmian stanu przyrody – zarówno globalnie, jak i lokalnie. Pamiętacie Czerwoną listę ptaków Polski, czyli opracowanie, w którym opisaliśmy gatunki wymarłe regionalnie oraz takie, które są zagrożone wyginięciem z terenu naszego kraju? Na przestrzeni stu lat w Polsce wymarło 16 gatunków ptaków lęgowych, a kolejnych 47 jest zagrożonych wyginięciem (z czego 12 – krytycznie). Polska jest ważnym przyrodniczo obszarem, a dla niektórych gatunków jesteśmy jedną z największych ostoi. Przykładem takiego gatunku jest wodniczka – ponad 30% światowej populacji tego gatunku gniazduje w Polsce. Wszystkie elementy przyrody istnieją w silnej współzależności. Chroniąc ptaki, chronimy całość systemu, w którym razem funkcjonujemy.
To stworzona przez nas kampania społeczna, która zwraca uwagę na rosnące tempo wymierania gatunków i wzywa do walki z kryzysem różnorodności biologicznej. Hasło kampanii „Patrz w górę!” funkcjonuje na wielu płaszczyznach znaczeniowych. Dosłownie możemy to rozumieć jako samą przyjemność obserwowania ptaków, która ma często działanie relaksujące i dostarcza niesamowitych przeżyć poznawczych. To także ostrzeżenie o dotykającym nas kryzysie klimatycznym i postępującym wymieraniu gatunków. W końcu – to także wezwanie do aktywnego działania, konieczności zaakceptowania niezbędnych zmian i wprowadzenia ich w życie, do krytycznego patrzenia na działanie rządzących w stosunku do polityki klimatycznej i pilnowania ich reakcji na fakty naukowe. Kampanii towarzyszy spot produkcji Dynamo Film i Delapost (postprodukcja), promujący naszą działalność i zachęcający do wspierania działań OTOP poprzez przekazywanie 1%.
W spocie widzimy chłopca, przechadzającego się wzdłuż brzegu rzeki. Obserwuje ptaki w locie, zachwyca się ich pięknem i różnorodnością. Ta z pozoru prosta historia rozgrywa się na pograniczu realizmu i dziecięcych marzeń, odkrywając stopniowo cały wachlarz emocji: od radości, przez lęk, aż po nadzieję. Chłopiec na własne oczy widzi skutki postępujących zmian klimatycznych i kryzysu różnorodności biologicznej. Przepiękne stworzenie, które jeszcze przed momentem podziwiał w locie, teraz leży martwe na ziemi. Wspomniana scena w mocny i przejmujący sposób podkreśla realność, a zarazem bliskość poruszanego problemu, jakim jest kryzys różnorodności biologicznej. „To się dzieje tu i teraz” – słyszymy z offu głos Marii Seweryn, który zamyka spot promujący kampanię.
„Pisząc scenariusz, chciałam opowiedzieć historię, która dzieje się aktualnie, w danej chwili. Nie w zaroślach za miastem, czy na innym kontynencie. Chciałam, aby głównym bohaterem było dziecko, które może nie doświadczyć obcowania z ptakami, jeśli tempo ginięcia gatunków będzie nadal rosło” – wyjaśnia Julia Popławska, reżyserka spotu.
Przekaż swój 1% aby zapobiec wymieraniu ptaków. KRS 0000015808.
Jak to zrobić? Zajrzyj TUTAJ
Spot promujący kampanię przedstawia obraz świata widziany oczami najmłodszego pokolenia, które bezpośrednio będzie zmagać się ze skutkami zmian klimatycznych. Wspieranie działań OTOP-u pozwala na czynny udział w ochronie ptaków. Dzięki temu w przyszłości będziemy mogli nadal obserwować ptaki w ich naturalnych siedliskach. Nie pozwólmy na to, żeby najmłodsze pokolenie oglądało je jedynie na kartach encyklopedii.
Kampania „Patrz w górę!” wystartowała 24 stycznia i trwa do 30 kwietnia 2022 r.
Serdecznie dziękujemy Julii Popławskiej za scenariusz i reżyserię oraz Marii Seweryn za użyczenie głosu do filmu.
Monika Klimowicz-Kominowska
monika.klimowicz@otop.org.pl
tel. 500 239 648