#PatrzwGórę! | Nowa kampania społeczna OTOP - OTOP
Buczyna na zboczu góry o wschodzie słońca, we mgle
Czy powstaną nowe rezerwaty przyrody w Bieszczadach?
18 stycznia 2022
Poranek nas Wisłą. Rzeka jest szeroka, ciemna. W oddali widać most z dwoma półokrągłymi przęsłami, który odbija się w lustrze rzeki.
Droga wodna E40 to ogromne straty finansowe | nowy raport
2 lutego 2022
#PatrzwGórę! | Nowa kampania społeczna OTOP
Zdjęcie koron drzew, przez które prześwieca słońce. W lewym górnym rogu półkole z napisem "Patrz w górę!". Pośrodku napis: Przekaż nam 1%. Zadbajmy razem, by świat był pełen ptaków". Po prawej numer KRS: 0000015808
Tempo wymierania gatunków na Ziemi jest zatrważające. Przyszło nam być świadkami szóstego wielkiego wymierania. Na naszych oczach zmienia się środowisko naturalne, które jest systemem naczyń połączonych. Ty i ja – my – jesteśmy częścią tego układu, ogniwem w wielkim kręgu natury, nierozerwalnie połączonym z całością. Nie bądźmy niemymi i biernymi świadkami katastroficznych zmian – kryzysu klimatu i kryzysu różnorodności biologicznej.

Ptaki a dokładniej ich liczebność i skład gatunkowy, to doskonałe wskaźniki zmian stanu przyrody zarówno globalnie, jak i lokalnie. Pamiętacie Czerwoną listę ptaków Polski, czyli opracowanie, w którym opisaliśmy gatunki wymarłe regionalnie oraz takie, które są zagrożone wyginięciem z terenu naszego kraju? Na przestrzeni stu lat w Polsce wymarło 16 gatunków ptaków lęgowych, a kolejnych 47 jest zagrożonych wyginięciem (z czego 12 – krytycznie). Polska jest ważnym przyrodniczo obszarem, a dla niektórych gatunków jesteśmy jedną z największych ostoi. Przykładem takiego gatunku jest wodniczka ponad 30% światowej populacji tego gatunku gniazduje w Polsce. Wszystkie elementy przyrody istnieją w silnej współzależności. Chroniąc ptaki, chronimy całość systemu, w którym razem funkcjonujemy.

#PatrzwGórę!

To stworzona przez nas kampania społeczna, która zwraca uwagę na rosnące tempo wymierania gatunków i wzywa do walki z kryzysem różnorodności biologicznej. Hasło kampanii „Patrz w górę!” funkcjonuje na wielu płaszczyznach znaczeniowych. Dosłownie możemy to rozumieć jako samą przyjemność obserwowania ptaków, która ma często działanie relaksujące i dostarcza niesamowitych przeżyć poznawczych. To także ostrzeżenie o dotykającym nas kryzysie klimatycznym i postępującym wymieraniu gatunków. W końcu – to także wezwanie do aktywnego działania, konieczności zaakceptowania niezbędnych zmian i wprowadzenia ich w życie, do krytycznego patrzenia na działanie rządzących w stosunku do polityki klimatycznej i pilnowania ich reakcji na fakty naukowe. Kampanii towarzyszy spot produkcji Dynamo Film i Delapost (postprodukcja), promujący naszą działalność i zachęcający do wspierania działań OTOP poprzez przekazywanie 1%.

gawron spacerujący po trawniku

Gawron, fot. Fatima Hayatli

„To się dzieje tu i teraz”!

W spocie widzimy chłopca, przechadzającego się wzdłuż brzegu rzeki. Obserwuje ptaki w locie, zachwyca się ich pięknem i różnorodnością. Ta z pozoru prosta historia rozgrywa się na pograniczu realizmu i dziecięcych marzeń, odkrywając stopniowo cały wachlarz emocji: od radości, przez lęk, aż po nadzieję. Chłopiec na własne oczy widzi skutki postępujących zmian klimatycznych i kryzysu różnorodności biologicznej. Przepiękne stworzenie, które jeszcze przed momentem podziwiał w locie, teraz leży martwe na ziemi. Wspomniana scena w mocny i przejmujący sposób podkreśla realność, a zarazem bliskość poruszanego problemu, jakim jest kryzys różnorodności biologicznej. „To się dzieje tu i teraz” – słyszymy z offu głos Marii Seweryn, który zamyka spot promujący kampanię.

„Pisząc scenariusz, chciałam opowiedzieć historię, która dzieje się aktualnie, w danej chwili. Nie w zaroślach za miastem, czy na innym kontynencie. Chciałam, aby głównym bohaterem było dziecko, które może nie doświadczyć obcowania z ptakami, jeśli tempo ginięcia gatunków będzie nadal rosło” – wyjaśnia Julia Popławska, reżyserka spotu.

Przekaż swój 1% aby zapobiec wymieraniu ptaków. KRS 0000015808.

Jak to zrobić? Zajrzyj TUTAJ

To właśnie najmłodsi bezpośrednio zmierzą się ze skutkami zmian klimatu

Spot promujący kampanię przedstawia obraz świata widziany oczami najmłodszego pokolenia, które bezpośrednio będzie zmagać się ze skutkami zmian klimatycznych. Wspieranie działań OTOP-u pozwala na czynny udział w ochronie ptaków. Dzięki temu w przyszłości będziemy mogli nadal obserwować ptaki w ich naturalnych siedliskach. Nie pozwólmy na to, żeby najmłodsze pokolenie oglądało je jedynie na kartach encyklopedii.

Scena ze spotu kampanii OTOP - Patrz w górę! Chłopiec w czerwonej czapce obserwuje ptaki przez lornetkę starego typu.

Patrz w górę!

Kampania „Patrz w górę!” wystartowała 24 stycznia i trwa do 30 kwietnia 2022 r.

Serdecznie dziękujemy Julii Popławskiej za scenariusz i reżyserię oraz Marii Seweryn za użyczenie głosu do filmu.

Kontakt dla mediów:

Monika Klimowicz-Kominowska