Europejski Atlas Ptaków Lęgowych 2 – przedsprzedaż - OTOP
Czy uda się przekonać Komisję Europejską do wycofania propozycji WPR?
2 listopada 2020
Droga S16 przez Biebrzański PN | wyślij uwagi
3 listopada 2020
Europejski Atlas Ptaków Lęgowych 2 – przedsprzedaż

Po dziesięciu latach pracy, wyniki badań w ramach drugiego Europejskiego Atlasu Ptaków Lęgowych  EBBA2 zostały zebrane w książce. Książka ta jest najbardziej aktualnym źródłem informacji na temat rozmieszczenia, liczebności i zmian w populacji ptaków w Europie. Stało się to możliwe dzięki ogromnemu wysiłkowi European Bird Census Council i organizacji partnerskich z 48 krajów. Około 120.000 pracowników terenowych w ciągu 5 lat badań (głównie w latach 2013-2017) zebrało i dostarczyło dane do atlasu. Dzięki temu projekt ten jest jednym z największych przedsięwzięć naukowych, realizowanych jako citizen science (nauka obywatelska), dotyczących różnorodności biologicznej w historii. Dzięki wsparciu Fundacji MAVA i wielu innych darczyńców, projekt ten nie tylko dostarczył nowych danych naukowych, ale także wzmocnił sieć osób i organizacji zajmujących się badaniami i ochroną ptaków.

W Atlasie przedstawiono informacje na temat wszystkich gatunków ptaków, zidentyfikowanych w okresie badań jako lęgowe. Łącznie uwzględniono 556 gatunków ptaków, a każdy opis zawiera mapy, tekst i ilustrację. Pełne opisy gatunków zawierają mapy o wymiarach 50×50 km (zwykle pokazujące dane o liczebności), modelowane mapy rozmieszczenia o rozdzielczości 10×10 km (dla 222 gatunków ptaków lęgowych) oraz mapy zmian (porównujące aktualne rozmieszczenie z tym uzyskanym dla pierwszego atlasu 30 lat temu). Wszystkie te dane dokumentują stan europejskiej awifauny lęgowej przy zastosowaniu najbardziej rygorystycznego podejścia naukowego, którego ostatecznym celem jest zachęcenie do skutecznej ochrony ptaków i ich siedlisk.

Książkę można zamówić w Lynx Edicions: https://www.lynxeds.com/product/european-breeding-bird-atlas-2-distribution-abundance-and-change/.

Cena w przedsprzedaży wynosi 70 euro (plus koszty wysyłki), ważna do 30 listopada 2020 r.

Więcej o Atlasie można przeczytać tutaj.