Zimowe Ptakoliczenie 2022 | wyniki - OTOP
Las. Drzewa stojące w wodzie, część drzew jest powalonych, pokrytych mchem. W lewym dolnym rogu napis: Tydzień z wodą w Puszczy Białowieskiej
Woda w Puszczy Białowieskiej | Tydzień Mokradeł z OTOP
3 lutego 2022
Samiec czernicy pływa wśród żółtych kwiatów
List otwarty w sprawie skrócenia okresu polowań
22 lutego 2022
Zimowe Ptakoliczenie 2022 | wyniki
Stado gęsi w locie

Gęsi, fot. Cezary Korkosz

Zimowe Ptakoliczenie 2022 przeszło do historii. Okoliczności przyrody (wichury) oraz pandemia sprawiły, że ogólnodostępnych wydarzeń było zdecydowanie mniej w tym roku, za to znacznie więcej obserwacji indywidualnych. Miłośnicy i miłośniczki ptaków nie zniechęcają się tak łatwo! 771 osób odważnie wyruszyło, by obserwować i policzyć ptaki.

W ciągu 3 dni, od 28 do 30 stycznia 2022 naliczyliście 46 640 ptaków, które zaobserwowaliście w przydomowych ogrodach oraz ogródkach szkolnych i przedszkolnych, przy karmnikach, w parkach miejskich i parkach narodowych, na ulicach i obrzeżach miast, na wsiach, na polach, w lasach, nad rzekami, jeziorami i stawami.  Wspaniała mozaika siedlisk ptasich.

A który gatunek wygrał? Powiemy Wam, że krzyżówki z naszego zimowoptakoliczeniowego zdjęcia, które mówiły „I tak wygramy”, w tym roku pomyliły się. Krótko mówiąc – Królowa Krzyżówka została zdetronizowana. Wielkimi wygranymi Zimowego Ptakoliczenia 2022 zostały gęsi tundrowe, a krzyżówki spadły na drugie miejsce. Zwycięska trójka prezentuje się tak:

1. Gęś tundrowa – 8 894 osobniki
  2. Krzyżówka – 8 424 osobniki
  3. Kawka – 3 187 osobników

Na kolejnych miejscach w pierwszej dziesiątce uplasowały się: łyska (2 532), bogatka (2 384), gołąb miejski (2 349), gawron (2 283), wróbel (1 804), śmieszka (1 661) i gęgawa (1 527).

Zestawienie pierwszej dwudziestki znajduje się poniżej. Debiutantami na tej liście są łabędź niemy i zięba. O ile obecność łabędzi nas nie dziwi i zdążyliśmy się przyzwyczaić do ich pozostawania na zimę, o tyle coraz liczniejsze zimujące zięby to spora zmiana.

Wśród rzadkich gatunków warto wymienić świstuna (4), pliszkę górską (1), hełmiatkę (1), berniklę białolicą (1) i kanadyjską (1), łabędzia krzykliwego (12) i bociana białego (1).

Dziękujemy wszystkim organizatorkom i organizatorom  oraz obserwatorkom i obserwatorom wydarzeń za poświęcony czas, dzielenie się wiedzą oraz zachęcanie do obserwowania ptaków i przyrody.