OTOP zmienia się dla Was - OTOP
Spacer ornitologiczny nad rzeką Wełną
29 czerwca 2023
Nowelizacja ustawy ocenowej to zamach na prawa mieszkańców i samorządów!
5 lipca 2023
Show all
OTOP zmienia się dla Was

Jak powstawało nasze nowe logo? 

W OTOP kontynuujemy czas przemian i zmieniamy się wciąż dla Was na lepsze, również wizualnie. Jako prężna, skuteczna i nowoczesna organizacja zdajemy sobie sprawę, jak niezwykle istotny jest też nasz wizerunek. Dlatego podjęliśmy tę ważną decyzję o odświeżeniu naszej identyfikacji wizualnej, czyli elementów graficznych prezentujących, a potem utożsamiających markę naszej organizacji. 

Efekty wielomiesięcznej pracy poznajecie już w różnych punktach styku z OTOP: mamy odświeżone logo i większość aspektów graficznych związanych z Towarzystwem, począwszy od wzorów komunikacji w mediach społecznościowych, materiałów edukacyjnych, promocyjnych, ogłoszeń, wzorów reklam czy papieru firmowego. Proces kreatywny był długi i intensywny, ale, jak widzicie i zobaczycie – całkowicie tego wart! 

Do współpracy przy tworzeniu naszej nowej identyfikacji zaprosiliśmy zespół profesjonalistów z Leniva studio. Ich zadaniem było… zresztą, najlepiej opowiedzą o tym sami:-)

Czyli rebranding OTOP z perspektywy Leniva° Studio:

„Zakres naszych prac obejmował pełen rebranding – od zredefiniowania logotypu, przez dobór nowej typografii i palety kolorystycznej, po przygotowanie materiałów funkcjonalnych zgodnych z Key Visual (graficznym motywem przewodnim). Poprzednie logo OTOP stworzył Jerzy Desselberger – ornitolog, artysta i projektant znaczków pocztowych. Tworząc nową propozycję logotypu, wiedzieliśmy więc, że nie chcemy z tego dziedzictwa rezygnować.

Studium raniuszka

Raniuszek w naszym wydaniu nawiązuje formą do swojego poprzednika. Został on jednak przez nas uproszczony oraz wykreślony z geometryczną precyzją – jego sylwetka wpisuje się w geometrię figur i linii. W procesie redefinicji raniuszka aktywnie uczestniczyli również ornitolodzy z OTOP – to z nimi konsultowaliśmy zadarcie dziobu, ułożenie lotek czy ścięcie ogona ptaka – tak, by nawet w tak minimalistycznej formie zachować jak najlepsze odwzorowanie jego rzeczywistego wyglądu.

Tam, gdzie było to możliwe, forma została uproszczona, a balans przestrzeni pozytywowych i negatywowych oraz grubość obrysu dobrane tak, by nowy znak spełniał wymagania czytelności zarówno w druku, jak i na ekranach.

Zaproponowana przez nas paleta kolorystyczna inspirowana jest ubarwieniem raniuszka, ale też terenami lęgowymi ptaków. Powietrze, woda i roślinność zsyntetyzowaliśmy do błękitów, zieleni i kolorów ziemi. Dodatkowo wyspecyfikowaliśmy kolory specjalne, ich kontrastowy, ostrzegawczy charakter przypomina o misji OTOP. Paleta – podobnie jak studium raniuszka – na bieżąco konsultowana była przez nas z ornitologami.

Nową odsłonę otrzymał również sam typograficzny zapis OTOP. Zaproponowany przez nas font Strawford łączy matematyczną precyzję z miękkim, intuicyjnym charakterem wykreślonych linii. Zapis minuskułą i drobne zabiegi stylizacyjne, jak ścięte wydłużenia liter, nawiązują do pierwotnego logotypu i historii OTOP. Całość tworzy świeżą kompozycję przypominającą ptaki gniazdujące w naturalnym habitacie.

Key Visual (graficzny motyw przewodni) 

Podstawą do stworzenia key visuala jest założenie, że wszystko w naturze jest ze sobą nierozerwalnie połączone. OTOP poprzez ochronę ptaków chroni cały ekosystem, dlatego bazą dla układów graficznych są fotografie ptaków, przysłonięte aplą (jednolitą warstwą koloru), na której zakomponowaliśmy kluczowe elementy projektu. To zasłonięcie symbolizuje troskę o ptaki i ochronę ich naturalnego środowiska, sugeruje, że chcąc cieszyć się obecnością ptaków, konieczne jest jednak  zachowanie dystansu, nawet jeśli jesteśmy ich zapalonymi miłośnikami.”

 


Kolejną zmianę przygotowujemy dla naszych Członków i Członkiń, z którymi komunikacja i współpraca jest dla nas kluczowa. Obecnie wdrażamy nowy, idący z duchem czasu system obsługi bazy danych, do którego zaprosimy Członków i Członkinie najdalej z końcem lata. System CiviCRM ułatwi komunikację, uczestnictwo w dedykowanych Członkom i Członkiniom wydarzeniach.

Nowe narzędzie CiviCRM dofinansowano, wdrożono i dostosowano do potrzeb OTOP w ramach projektu „Rzeka nie jest rzeczą”. Projekt „Rzeka nie jest rzeczą”, realizowany przez OTOP i Fundację Greenmind, finansowany jest przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię z Funduszy EOG i Funduszy Norweskich w ramach Programu Aktywni Obywatele – Fundusz Regionalny. Patronat nad projektem objęła Koalicja Ratujmy Rzeki / Save the Rivers Coalition.

W ramach rozwijania oferty dla Członków i Członkiń planujemy organizację cyklicznych webinarów, wycieczek ornitologicznych, wysyłkę regularnych newsletterów, zaproszeń na nasze wydarzenia. Jeśli macie pomysły włączenia się w działania prowadzone przez OTOP lub chcielibyście podzielić się swoimi przemyśleniami, zapraszamy do kontaktu z nami.

 

Wpłacam