Komisja Europejska zapewniła, że najbardziej kontrowersyjny odcinek międzynarodowej drogi Via Baltica pomiędzy Białymstokiem a Suwałkami nie zostanie włączony do Europejskiej Sieci Transportowej TEN-T.
OTOP wraz z WWF, Polską Zieloną Siecią i innymi organizacjami pozarządowymi od 2002 r. walczyły o zmianę przebiegu trasy Via Baltica tak, by ominęła najcenniejsze ostoje przyrody w północno-wschodniej Polsce: Puszczę Knyszyńską, Dolinę Biebrzy i Puszczę Augustowską. Kampania zakończyła się sukcesem jesienią 2009 r., gdy Rada Ministrów wyznaczyła nowy przebieg tej drogi – znacznie mniej szkodliwy dla środowiska przyrodniczego, z dala od większości obszarów chronionych.
Niestety, okazało się, że najbardziej kontrowersyjny odcinek „starej trasy” Via Baltica: pomiędzy Białymstokiem a Suwałkami, został – dla odmiany – zaproponowany przez polski rząd jako fragment innej drogi międzynarodowej o nazwie Via Carpatia. Polskie organizacje pozarządowe zaalarmowały Komisję Europejską.
Otrzymaliśmy z Brukseli zapewnienie, że sieć TEN-T nie będzie zawierała kontrowersyjnej drogi, ani pod nazwą Via Baltica, ani Via Carpatia. Na ostateczne potwierdzenie tej deklaracji poczekamy jeszcze do jesieni, gdy Komisja Europejska oficjalnie ogłosi nową mapę europejskich korytarzy transportowych.
Zdjęcie tytułowe: rez. Krzemianka w Puszczy Knyszyńskiej – fot. Małgorzata Górska