Stop dla drogi wodnej E40 - OTOP

Stop dla drogi wodnej E40

Śródlądowa droga wodna E40 jest inicjatywą międzynarodową, mającą na celu ustanowienie połączenia żeglugowego o długości około 2000 km (śródlądowa klasa IV) między Bałtykiem a Morzem Czarnym. Na podstawie studium wykonalności E40, opracowanego przez konsorcjum prowadzone przez Instytut Morski w Gdańsku, prace budowlane wpłyną na następujące europejskie rzeki: Wisłę, Bug, Pinę, Prypeć i Dniepr oraz w Polsce (w zależności od przyjętego wariantu) Wieprz i Tyśmienicę.

Obszar, na który oddziaływać będzie inwestycja, obejmuje 392 949,08 km², zamieszkuje go około 28 milionów osób. Należy pamiętać, że koszt budowy drogi wodnej E40 został obliczony między 9,5 a 11,9 mld EUR w 2015 r. (w zależności od wariantu), podczas gdy całkowity przychód budżetu państwa w tym samym roku wynosił około 67,9 miliardów EUR.

Podczas gdy orędownicy inwestycji oczekują stworzenia nowej drogi handlowej pomiędzy portami w Gdańsku a Chersoniem w Ukrainie, która to przyciągnąć ma inwestycje i stworzyć miejsca pracy, my przekonani jesteśmy do innej wizji, która wykracza poza krótkoterminowy horyzont czasowy. Według nas E40 nie powinna być wdrażana i promowana w przyszłości ze względu na: 1. negatywny wpływ na obszary chronione, co zagraża różnorodności biologicznej (w tym siedliskom podmokłym); 2. brak zgodności z istniejącymi politykami, w tym konwencjami międzynarodowymi; 3. brak uwzględnienia zasad zrównoważonego rozwoju, w tym szczególnie brak uzasadnienia ekonomicznego inwestycji oraz zdrowia publicznego w niektórych lokalizacjach (np. w okolicy Czarnobyla)

Co istotne, w kalkulacji ekonomicznej pominięto usługi ekosystemowe, na przykład naturalnych rozwiązań w zakresie przeciwdziałania powodzi i łagodzenia zmiany klimatu.

Ogólnopolskie Towarzystwo Ochrony Ptaków, jako członek Koalicji Ratujmy Rzeki, stanowczo sprzeciwia się planom budowy drogi wodnej E40. Wraz z pozostałymi organizacjami, zrzeszonymi w ramach Koalicji Ratujmy Rzeki oraz organizacjami z Niemiec, Białorusi i Ukrainy, będziemy monitorować działania rządów, zainteresowanych budową drogi wodnej E40, uzmysławiać wysoką szkodliwość takich pomysłów, a także edukować społeczność w kwestii nieodwracalnych i katastroficznych zmian w przyrodzie, jakie będą skutkiem tej inwestycji.

Ważne linki:

Przejdź do strony www projektu "Stop drodze wodnej E40"

Przejdź do strony WeStopE40 na Facebooku

Przejdź do strony WeStopE40 na Instagramie

Strona publicznej międzynarodowej kampanii przeciwko budowie drogi wodnej E40 (dostępny język: angielski, rosyjski):
stope40.org

Krytyka rządowych planów rozwoju śródlądowych dróg wodnych:
Ostra krytyka planów kanalizowania polskich rzek

Informacyjny serwis mokradłowy, prowadzony przez Centrum Ochrony Mokradeł:
bagna.pl

Pawlaczyk P. (red.). 2016. Wstępna ocena ryzyka oddziaływania Projektu Banku Światowego P147460 „Ochrona przeciwpowodziowa w dorzeczu Odry i Wisły” na przyrodnicze obszary chronione. Klub Przyrodników. Świebodzin.

12 czerwca 2024

Po nas choćby susza, czyli nierealny sen o wodnej potędze

Transport rzeczny odgrywał niegdyś kluczową rolę w Europie, ale jego znaczenie stopniowo maleje na rzecz szybszych i tańszych środków transportu. W Polsce wciąż pokutuje wizja ożywienia […]
20 kwietnia 2023

Komisja Europejska zaniepokojona stanem polskich rzek – spotkanie komisarza z NGO i briefing prasowy

Zły stan polskich rzek, niebezpieczne plany polityków, zasolenie Odry oraz bezprecedensowe łamanie prawa dotyczącego ochrony rzek – o tym wszystkim członkowie Koalicji Ratujmy Rzeki i Koalicji […]
19 kwietnia 2023

Z Bugu na Odrę! Rzeczna wędrówka Michała Zygmunta

W połowie marca Michał Zygmunt – muzyk i aktywista, ruszył w (niemal) samotną podróż drewnianą łodzią. Celem wyprawy jest symboliczne przeniesienie dzikości z Bugu i środkowej […]
26 września 2022

Droga wodna E40 – zagrożenie dla różnorodności biologicznej i kluczowych obszarów chronionych

W wyniku budowy drogi wodnej E40 zagrożone będą 193 obszary w Polsce, Białorusi i Ukrainie, objęte ochroną na mocy prawa międzynarodowego. Na 73 obszary droga wodna […]
9 sierpnia 2022

Wspierajmy Ukrainę, nie białoruski reżim | StopE40

Polska definitywnie powinna wycofać się z planów budowy drogi wodnej E40, łączącej Bałtyk z Morzem Czarnym – apeluje Koalicja Ratujmy Rzeki. W końcu lipca Ukraina wypowiedziała umowę […]
22 marca 2022

Woda w kryzysie | Manifest Koalicji Ratujmy Rzeki

22 marca obchodzony jest Światowy Dzień Wody.  Z tej okazji został wysłany 5-punktowy „Manifest Koalicji Ratujmy Rzeki na Światowy Dzień Wody 2022. Woda w kryzysie”. Apel […]
2 lutego 2022
Poranek nas Wisłą. Rzeka jest szeroka, ciemna. W oddali widać most z dwoma półokrągłymi przęsłami, który odbija się w lustrze rzeki.

Droga wodna E40 to ogromne straty finansowe | nowy raport

Pieniądze wpuszczone w kanał. Nowy raport ekonomiczny ostrzega, że droga wodna E40 będzie generować ogromne straty finansowe   Nowa analiza ekonomiczna pokazuje, że planowana droga wodna […]
8 listopada 2021

Obszary zagrożone budową drogi wodnej E40 | Ptasi tydzień z OTOP

Temat planowanej drogi wodnej E40 już nie pierwszy raz pojawia się w naszych wpisach. Powód jest prosty – Ogólnopolskie Towarzystwo Ochrony Ptaków, a zarazem członek Koalicji […]
26 października 2021

Stan europejskich rzek nie poprawi się do 2027 roku | nowy raport

90% badanych dorzeczy w różnych krajach Europy do 2027 roku nadal będzie w złym stanie, ujawnia nowy raport opublikowany dziś przez WWF i Living Rivers Europe, […]
Wpłacam