PRZEZ INTERNET:
TRADYCYJNIE:
Z różnych względów bardziej dla nas korzystne jest pozyskiwanie informacji przez Internet.
Tradycyjne pozyskiwanie informacji jest czasochłonne, pracochłonne, droższe i… stresujące, ponieważ organy administracji nie zawsze czekają na nasze wnioski z otwartymi ramionami, nie zawsze załatwiają je terminowo, a z drugiej strony – nie zawsze dajemy organom szansę, aby sprawę załatwić szybko, robiąc we wnioskach błędy, które są później kwalifikowane jako formalne przeszkody w niezwłocznym ich załatwieniu.
Różnice
|
|
Udostępnianie przez Internet
|
Udostępnianie tradycyjne
|
nieformalne
|
sformalizowane postępowanie
(wniosek, ewentualna decyzja o odmowie udostępnienia) |
nieodpłatne
|
odpłatne
|
Każdy organ administracji publicznej musi prowadzić własny Biuletyn Informacji Publicznej (BIP).
BIP-u danego organu administracji szukamy na stronie internetowej tego organu – najczęściej będzie to charakterystyczny baner lub odrębna zakładka.
Wskazówka praktyczna: Obecnie już bardzo nieliczna grupa organów administracji publicznej nie prowadzi własnej strony internetowej. Brak własnej strony internetowej nie zwalnia z prowadzenia BIP-u i nie zwalnia z udostępniania w BIP-ie informacji o środowisku i jego ochronie.
Jeżeli szukamy informacji o środowisku i jego ochronie, które organ powinien opublikować w BIP-ie, a nie ma on własnej strony internetowej – szukajmy BIP-u tego organu na stronie głównej BIP.
Podstawowym nośnikiem informacji o środowisku i jego ochronie jest dokument urzędowy.
Organy administracji muszą prowadzić publicznie dostępne wykazy danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku.
Uwaga! W wykazach nie znajdziemy samych dokumentów (np. decyzji środowiskowych), ale dane o dokumentach.
Publicznie dostępne wykazy prowadzi się w formie elektronicznej i udostępnia w BIP-ie.
Art. 21 ust. 2 UOOŚ wymienia kilkadziesiąt dokumentów, o których dane muszą się znaleźć w BIP-ie.
Z punktu widzenia spraw wiążących się z obszarami Natura 2000 ważne są obowiązkowo podawane w BIP dane o:
Dane o dokumentach muszą publikować organy właściwe w danych sprawach.
Pozyskanie danych o dokumentach umożliwia nam zorientowanie się, na jakim etapie jest dana sprawa, jakie zapadły w niej rozstrzygnięcia, jakie działania zostały podjęte przez organ administracji, poszczególne strony i innych uczestników postępowania.
Dysponując danymi o dokumentach, możemy pozyskać same dokumenty – albo odnajdując je w BIP-ie (jeżeli podlegają obowiązkowej publikacji albo jeżeli organ opublikował je z własnej inicjatywy), albo zwracając się z wnioskiem o ich udostępnienie.
Dane o dokumentach muszą publikować organy właściwe w danych sprawach.
Pozyskanie danych o dokumentach umożliwia nam zorientowanie się, na jakim etapie jest dana sprawa, jakie zapadły w niej rozstrzygnięcia, jakie działania zostały podjęte przez organ administracji, poszczególne strony i innych uczestników postępowania.
Dysponując danymi o dokumentach, możemy pozyskać same dokumenty – albo odnajdując je w BIP-ie (jeżeli podlegają obowiązkowej publikacji albo jeżeli organ opublikował je z własnej inicjatywy), albo zwracając się z wnioskiem o ich udostępnienie.
Elektroniczne bazy danych zawierające informacje o środowisku i jego ochronie prowadzi się w systemach teleinformatycznych i udostępnia w Biuletynie Informacji Publicznej.
Jakie dane muszą być publikowane w BIP-ie w formie baz danych, i na jakich podmiotach ciążą w tym zakresie obowiązki – określa art. 24 UOOŚ.
Podmiot obowiązany do udostępnienia bazy danych w BIP | Zakres danych, jakie musza być opublikowane w BIP w formie bazy danych |
---|---|
marszałek województwa |
|
starosta |
|
wojewódzki inspektor ochrony środowiska (WIOŚ) |
|
zarządzający drogą, linią kolejową lub lotniskiem |
|
zarządzający drogą, linią kolejową, linią tramwajową, lotniskiem lub portem |
|
starosta |
|
starosta |
|
Obowiązki w zakresie prowadzenia i publikacji baz danych wynikają również z innych przepisów, w tym przepisów szczególnych, zawartych w innych regulacjach niż Ustawa o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.
Z punktu widzenia spraw wiążących się z obszarami Natura 2000 istotne mogą się okazać następujące bazy danych:
Podmiot udostępniający bazy | Rodzaj bazy danych |
---|---|
Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska | INFOOS – baza danych o ocenach oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko oraz strategicznych ocenach oddziaływania na środowisko
Obszary Natura 2000 w Polsce – dane o gatunkach chronionych i chronionych siedliskach przyrodniczych (Standardowe Formularze Danych – SDF–y, wykazy i mapy wszystkich wyznaczonych i planowanych obszarów Natura 2000 w Polsce System wymiany informacji o różnorodności biologicznej w Polsce Centralny rejestr form ochrony przyrody |
Szczegółowy sposób udostępniania danych zgromadzonych w bazach danych powinno określić rozporządzenie Ministra Środowiska wydane na podstawie art. 24 ust. 5 UOOŚ. Ponieważ dotychczas nie zostało ono wydane, do czasu jego wydania stosujemy „stare” Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 18 czerwca 2007 r. w sprawie sposobu udostępniania informacji o środowisku (Dz.U. Nr 120, poz. 828).
3.4.1.3. Publikowanie w BIP-ie dokumentów zawierających informacje o środowisku i jego ochronie
Art. 25 UOOŚ nakłada na organy ochrony środowiska (Ministra Środowiska, Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska, Głównego Inspektora Ochrony Środowiska, marszałków województw, dyrektorów regionalnych zarządów gospodarki wodnej, starostów, wójtów (burmistrzów, prezydentów miast), a także – na komendanta wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej obowiązek publikacji łącznie kilkudziesięciu dokumentów.
Z punktu widzenia spraw wiążących się z obszarami Natura 2000 szczególnie ważne są obowiązkowo publikowane w BIP następujące dokumenty: | |
---|---|
Minister Środowiska |
|
marszałkowie województw |
|
starostowie |
|
wójtowie (burmistrzowie, prezydenci miast) |
|
Poza dokumentami wymienionymi w art. 25 UOOŚ w BIP-ie organy administracji publikują szereg innych dokumentów zawierających informacje o środowisku i jego ochronie, przede wszystkim – realizując obowiązki podawania do publicznej wiadomości dokumentów związanych z postępowaniem w sprawie strategicznej oceny oddziaływania na środowisko planów i programów,
z postępowaniem w sprawie oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięć i z oceną habitatową.
3.4.2.1. Udostępnienie informacji na pisemny wniosek
Ustawa nie określa żadnych wymogów formalnych dla wniosku. Musi on więc spełniać jedynie wymogi podania, czyli wskazywać osobę zwracającą się o informację, jej adres, żądanie i podpis.
Wniosek o udzielenie informacji o środowisku i jego ochronie składamy wtedy, kiedy potrzebujemy dostępu do dokumentów (uzyskania ich kopii), które nie podlegają obowiązkowi udostępnienia w Biuletynie Informacji Publicznej lub których, mimo obowiązku publikacji, organ administracji nie umieścił w BIP.
Wniosek składamy także wówczas, kiedy potrzebujemy informacji w formie przetworzonej (np. dane wybrane według określonego klucza, wnioski z badań pierwotnych, wyciągi z oryginalnych dokumentów oraz opracowań niebędących w sensie formalnym dokumentami, informacja możliwa do uzyskania z różnych źródeł) lub zagregowanej (dane zbiorcze).
3.4.2.2. Udostępnienie informacji bez pisemnego wniosku
Nie musimy składać pisemnego wniosku, aby uzyskać: