To, że ochrona różnorodności biologicznej jest ważna, dostrzega także ogół społeczeństwa. W badaniach przeprowadzonym w latach 2018 i 2019 łącznie 80 proc. Polek i Polaków opowiedziało się za tworzeniem w naszym kraju nowych parków narodowych (Nieznański 2019). Dlaczego zatem od ponad 20 lat nie powstał w Polsce żaden nowy obiekt o tym najwyższym statusie ochrony? Przyczyn jest kilka i dotykają one różnych aspektów – prawnych, gospodarczych i społecznych (Klimkiewicz 2021). Większość z nich związana jest z obawą lokalnych społeczności przed utratą korzyści płynących z dotychczas prowadzonej działalności, jak i możliwości dalszego rozwoju gospodarczego regionu. Dodatkowo aktualny system prawny powoduje, że powstanie nowego parku narodowego lub powiększenie już istniejącego musi być uzgodnione z właściwymi terytorialnie samorządami, które nie są przychylne takim inicjatywom i stosują prawo veta. Problem dostrzeżono już dawno. W latach 2010–2012 OTOP, wraz z kilkoma innymi krajowymi organizacjami pozarządowymi, prowadziło kampanię „Oddajcie parki narodowi”. Choć inicjatywa obywatelska zyskała ogromne poparcie społeczne (zebrano ponad 250 tys. podpisów), nie udało się wówczas przekonać ustawodawców do zmiany obowiązujących przepisów i znieść wymogu wyrażenia zgody na zmiany przez władze samorządowe (więcej o kampanii tutaj). Obecnie to samo Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ) zapowiedziało zmiany – z końcem sierpnia 2021 roku ogłosiło, że trwają prace nad propozycją nowej ustawy o parkach narodowych (MKiŚ 2021).
Wśród najważniejszych zmian, o których poinformowało MKiŚ (2021), znalazły się zapisy dotyczące reorganizacji struktury i finasowania parków:
Zapowiadane zmiany mają duże znaczenie w kontekście obowiązującej od niedawna „Unijnej strategii na rzecz bioróżnorodności 2030” (więcej na temat strategii tutaj). Zgodnie z jej postanowieniami do 2030 r., 30% lądowej i morskiej powierzchni UE ma być chronione, a 10% mają stanowić obszary objęte ochroną ścisłą. Nie wiadomo jeszcze, jak zapisy te zostaną wdrożone w poszczególnych krajach członkowski UE, pewne jest jednak, że zasięg obszarów cennych przyrodniczo, objętych ochroną, będzie musiał zostać powiększony. Obecnie w Polsce parki narodowe pokrywają zaledwie 1% powierzchni lądowej. Na razie trudno ocenić, czy planowane przez MKiŚ zmiany doprowadzą do przełomu i po ich wprowadzeniu będziemy mogli cieszyć się z powołania nowych parków narodowych. Z zapowiedzi reformy wynika, że najważniejsza dla rządzących będzie centralizacja zarządzania parkami. Zabrakło natomiast informacji o tym, czy zmieniony zostanie najbardziej problematyczny zapis dotyczący konieczności uzgodnienia decyzji o powiększeniu istniejącego lub powołaniu nowego parku przez lokalne samorządy. Nie wiadomo też, czy wraz ze zmianą przepisów, planowane jest jakiekolwiek wsparcie lokalnych społeczności w zakresie chociażby rozwoju alternatywnych gałęzi gospodarki, choć w jednym z wywiadów Małgorzata Golińska, wiceminister klimatu i środowiska, zapewniała, że: „Nowa ustawa daje szansę na rozwój gospodarczy regionów” (Teraz Środowisko 2021). Przekonanie do tego lokalnych społeczności mogłoby okazać się kluczowe w próbie pozyskania ich przychylności do idei powiększania obszarów chronionych.
Tekst: Aleksandra Pępkowska-Król, Rafał Bobrek, Tomasz Wilk
Bereszyński A. 2011. Opinia Państwowej Rady Ochrony Przyrody w sprawie projektowanego Turnickiego Parku Narodowego. Chrońmy Przyr. Ojcz. 67 (6): 387–390.
Klimkiewicz M. 2021. Narodowy, a więc czyj? Dlaczego w Polsce nie powstają kolejne parki narodowe i jak to zmienić. Fundacja ClientEarth Prawnicy dla Ziemi, dostęp on-line 2021-0924
MKiŚ 2021. Ministerstwo klimatu i środowiska przygotowuje pakiet zmian dla parków narodowych. Ministerstwo Klimatu i Środowiska, dostęp on-line 2021-09-24
Nieznański P. 2019. Polacy to ekopatrioci – chcą OZE, Parków Narodowych i transportu publicznego. Fundacja WWF, dostęp on-line 2021-09-24
Teraz Środowisko 2021. Ustawa o parkach narodowych – czy będzie to akt prawny szyty na miarę wyzwań i potrzeb? Dostęp on-line 2021-09-24