Kolejne podsumowanie propozycji rozwiązań dla wspólnej polityki rolnej przedstawionych przez kraje członkowskie nie napawa optymizmem. Tym razem z 6 innymi partnerami BirdLife International przedstawiamy najważniejsze zastrzeżenia i obawy związane z planami strategicznymi dla wspólnej polityki rolnej na lata 2023-2027 przesłanymi przez nasze kraje do Komisji Europejskiej. Ostanie miesiące reformy WPR to dla nas ostatni moment, by apelować o zmiany, które pozwolą na tak ważne w obliczu kryzysu różnorodności biologicznej i zmian klimatycznych przejście na zrównoważone rolnictwo.
Od kilku lat szczegółowo śledzimy w OTOP to, jak reforma wspólnej polityki rolnej na lata 2023–2027, odpowiada na zagrożenia związane z kryzysem różnorodności biologicznej i klimatycznym, a co za tym idzie jak uwzględnia różne cele środowiskowe UE, w tym – w szczególności – cele strategii na rzecz różnorodności biologicznej 2030. Nasze analizy prowadzimy zarówno w ramach krajowej koalicji „Rolnictwo dla Przyrody” (np. Czy polska polityka rolna odpowie na wyzwania unijnego Zielonego Ładu? – OTOP), jak i w międzynarodowym zespole partnerów BirdLife International (np. Ekoschematy nowej WPR nie tak zielone, jak oczekiwano – OTOP).
Przypomnijmy, że wspólna polityka rolna UE to ogół regulacji sektora rolnego, których celem jest wsparcie dochodu rolników, ale także zrównoważone gospodarowanie zasobami naturalnymi, przeciwdziałanie zmianom klimatu i ochrona krajobrazu rolniczego. Jest to jedna z najważniejszych polityk wspólnoty, na którą przeznacza się obecnie (i nadal będzie się przeznaczać) około 1/3 budżetu UE. Od 2023 roku wdrażanie polityki w poszczególnych krajach regulować będą plany strategiczne. Dokumenty te powinny były zostać przedłożone Komisji Europejskiej przez poszczególne ministerstwa odpowiedzialne za rolnictwo do końca 2021 r.
Reforma dobiega końca i pozostało kilka ostatnich tygodni, może miesięcy, na zgłaszanie ewentualnych zastrzeżeń i niedociągnięć planów strategicznych. Komisja Europejska przeanalizowała zawartość tych dokumentów i odniosła się do nich w tzw. listach obserwacyjnych (observation letters), które przesłane zostały do poszczególnych krajów. Dokumenty te upublicznione zostaną wraz z odpowiedziami ministrów rolnictwa z końcem kwietnia. Natomiast my już teraz zachęcamy do zapoznania się ze szczegółową opinią na temat najważniejszych zastrzeżeń i niedociągnięć planów strategicznych, sporządzoną przez organizacje pozarządowe z siedmiu krajów członkowskich: Austrii, Cypru, Niemiec, Włoch, Holandii, Słowenii i Hiszpanii. Wszystkie organizacje, które uczestniczyły w przedsięwzięciu, są partnerami BirdLife International.
Najważniejsze zastrzeżenia, które dotyczą wszystkich siedmiu przeanalizowanych planów strategicznych, to:
Polski plan strategiczny niestety nie wyróżnia się na tle planów innych krajów i do tyczy go większość z powyższych ogólnych zastrzeżeń. Również u nas nie zaoferowano rolnikom istotnego wsparcia w przechodzeniu na zrównoważone rolnictwo. OTOP zwrócił między innymi uwagę na to, że połowa z zaproponowanych w Polsce ekoschematów nie przyniesie pozytywnych efektów dla środowiska. Aż 60% z 3,81 mld euro przeznaczonych na ekoschematy wspierać będzie praktyki, które:
Ponadto podniesiono potrzebę wzmocnienie dobrowolnych działań na rzecz różnorodności biologicznej. W polskim krajobrazie rolniczym z każdym rokiem ubywa obszarów wspierających różnorodność biologiczną. Cel 10% przestrzeni dla przyrody na gruntach rolnych nie zostanie jednak osiągnięty, jeśli nie zostaną zwiększone cele i budżet działań wspierających tworzenie i zachowanie tego typu obszarów. Dotyczy to miedzy innymi ekoschematu Przeznaczenie 7% GO w gospodarstwach rolnych na obszary nieprodukcyjne i działania PRŚK Wieloletnie pasy kwietne. Cały dokument dotyczący polskiego planu strategicznego znajduje się TUTAJ.
To nie koniec posumowań. W kolejnych tygodniach przeprowadzone, podsumowane i opublikowane zostaną wyniki szczegółowych analiz planów strategicznych pod kątem uwzględnienia w nich konkretnych celów unijnej strategii różnorodności biologicznej 2030, takich jak:
OTOP bierze udział i w tych działaniach, podobnie jak tutaj wraz z innymi partnerami BirdLife, wkrótce będziemy informować o wynikach tych analiz.
BirdLife on the CAP strategic plans: Transition to sustainable agriculture nowhere to be found
Uwagi OTOP na temat polskiego planu strategicznego
BirdLife Austria’s observations on the Austrian CAP strategic plan
BirdLife Cyprus’ observations on the Cypriot CAP strategic plan
NABU’s (BirdLife in Germany) observations on the German CAP strategic plan
LIPU’s (BirdLife in Italy) observations on the Italian CAP strategic plan
VBN’s (BirdLife in the Netherlands) observations on the Dutch CAP strategic plan
OTOP’s (BirdLife in Poland) observations on the Polish CAP strategic plan
DOPPS’s (BirdLife in Slovenia) observations on the Slovenian CAP strategic plan
SEO/BirdLife Spain’s observation on the Spanish CAP strategic plan
Tekst: Aleksandra Pępkowska-Król
Opublikowano: 13 kwietnia 2022