W 2020 r. OTOP rozpoczęło kampanię „Owadzi świat. Poznaj, polub, chroń”, poświęconą edukowaniu o świecie owadów i zachęcaniu do ich ochrony. Chcemy, by jak najwięcej osób poznało te fascynujące zwierzęta, zaczęło podziwiać ich różnorodność i podjęło choć minimalny wysiłek na rzecz ich ochrony.

Ochronie owadów poświęca się w ostatnich latach bardzo dużo uwagi. Nie bez powodu. Wiele z nich jest obecnie bardzo zagrożonych. W czasie trwającego szóstego wielkiego wymierania w zatrważającym tempie giną zarówno kolejne gatunki, jak i drastycznie spada różnorodność lokalnych faun i biomasa owadów w ekosystemach. Czy mają się czym przejmować miłośnicy ptaków? Zdecydowanie tak. Związki między owadami i otaczającym je środowiskiem są bardzo ścisłe, z ich usług korzystają niezliczone gatunki roślin, zwierząt czy grzybów. W dużym stopniu to właśnie owady wpływają na to, jak wyglądają nasze łąki czy lasy. Mają też duży wpływ na ptaki. Dostarczają im dogodnych miejsc do życia – zakładania gniazd, odpoczynku czy znajdowania pokarmu. Dlatego zachowanie populacji ptaków na danym obszarze wymaga, aby w dobrej kondycji były także populacje owadów.

fot. Aleksandra Pępkowska-Król

Do zainicjowania kampanii „Owadzi świat. Poznaj, polub, chroń” zainspirowała nas znana wszystkim Pszczółka Maja oraz Studio 100 Media – dystrybutor dziecięcej kreskówki o jej przygodach. Od 2020 roku wspieramy Studio 100 Media w działaniach edukacyjnych związanych z ochroną owadów w Polsce. W ramach kampanii „Owadzi świat. Poznaj, polub, chroń” prowadzimy liczne działania aktywizująco-edukacyjne, o których poniżej.

Owadzie lato

Akcja „Owadzie lato” jest jednym z najważniejszych i najszerzej promowanych wydarzeń w ramach kampanii „Owadzi świat. Poznaj, polub, chroń”. Odbywa się w czerwcu. Chcemy zachęcić jak największe grono miłośników przyrody, ale nie tylko, do wspólnych obserwacji owadów. W dowolny dzień czerwca można wybrać się na wycieczkę, której tematem przewodnim będzie poszukiwanie owadów i przypatrywanie się ich życiu. Obserwacje owadów można prowadzić również stacjonarnie, np. w przydomowym ogrodzie lub nawet na balkonie. Wzorem naszych dorocznych ptasich akcji, takich jak Europejskie Dni Ptaków, poprosimy Was o zorganizowanie wycieczek lub stacjonarnych obserwacji dla siebie, swoich rodzin, a nawet lokalnych społeczności. Mamy nadzieję, że w ten sposób pasją do obserwowania tych niesamowitych bezkręgowców zarazimy rzesze dzieci i dorosłych.

W szczególności do organizacji „Owadziego lata” zachęcamy nauczycieli przedszkolnych i wczesnoszkolnych, tak by dotrzeć do jak największej liczby dzieci w wieku 3–9 lat. Uważamy bowiem, że to właśnie wtedy rozwija się w człowieku niechęć do bezkręgowców, która, jeśli zakiełkuje, pozostaje z nim często na całe życie. Temu chcemy przeciwdziałać.  Warto też już w tym wieku umieć odróżniać owada od pająka czy stonogi i zdać sobie sprawę, że owady to nie robaki.

Jeśli chcielibyście się przyłączyć do wspólnych obserwacji owadów, ale obawiacie się, że to zbyt duże wyzwanie, zmieńcie jak najszybciej swoje nastawienie. Nie chodzi nam o profesjonalne obserwacje połączone z rozpoznaniem każdego napotkanego gatunku owada. Chcemy, by „Owadzie lato” było okazją do poszerzenia wiedzy przyrodniczej, a także pretekstem do odpoczynku i dobrej zabawy na łonie natury. W materiałach edukacyjnych dajemy Wam krótkie wskazówki, od czego zacząć. Im więcej osób się przyłączy, tym lepiej!

fot. Rafał Bobrek

Wydarzenie „Owadzie lato” organizujemy na wzór kilkuletniej, promowanej przez bliską nam niemiecką organizację Naturschutzbund Deutschland (NABU) akcji „Insekt Sommer”. Podobnie jak NABU, zachęcamy obserwatorów owadów do robienia notatek i raportowania nam przebiegu wydarzenia w Waszych miejscach.

Materiały edukacyjne

By pomóc wszystkim, którzy chcą rozpocząć obserwacje owadów przygotowujemy materiały edukacyjne. Są one przeznaczone przede wszystkim dla nauczycieli, ale także dla chcących wybrać się na wycieczkę indywidualnie lub w gronie rodziny. Poruszamy w nich najważniejsze tematy związane z obserwacjami i życiem owadów. Pokazujemy, gdzie i jak ich szukać owadów. Proponujemy zabawy dla dzieci, które przygotują je do własnych obserwacji owadów, a także urozmaicą czas podczas owadzich wycieczek. Pokazujemy, jak w prosty sposób pomagać owadom i roślinom, od których są zależne.

fot. Aleksandra Pępkowska-Król