Wyślij Mikołaja nad Biebrzę! - OTOP

Wyślij Mikołaja nad Biebrzę!

WYŚLIJ MIKOŁAJA NAD BIEBRZĘ!

Wejdź 👉 TUTAJ i wpłać świąteczną darowiznę

Wyobrażasz sobie świat bez ptaków?

Najnowszy Raport o stanie ptaków świata ukazuje bardzo niepokojący obraz przyszłości ptaków, a tym samym całego życia na Ziemi. Prawie połowa wszystkich gatunków ptaków zmniejsza swoją liczebność. 1 na 8 gatunków ptaków jest obecnie zagrożony wyginięciem.

Ptaki pokazują, że trwa szóste wielkie wymieranie. Szacuje się, że od 1500 roku wyginęło co najmniej 187 gatunków!

Możesz pomóc zahamować wymieranie kolejnych gatunków ptaków!

Także wyniki aktualnej edycji „Czerwonej listy ptaków Polski” nie napawają optymizmem. W ciągu ostatnich 200 lat w Polsce wymarło 16 gatunków ptaków, a liczba ta niemal podwoiła się od czasu wydania poprzedniej czerwonej listy. Kolejnych 47 gatunków zagrożonych jest wymarciem – o 30% więcej niż dwie dekady temu. Aż 12 spośród nich zakwalifikowano jako krytycznie zagrożone. Wśród gatunków, które po raz pierwszy wskazywane są jako zagrożone w naszym kraju, są m.in. płaskonos, mewa siwa, zausznik czy błotniak łąkowy, ale także tak dobrze znane ptaki jak głowienka, gawron oraz słowik szary.

Gawron siedzący w śniegu, patrzący w dół na fragment suchego liścia

Pomimo dramatycznego stanu świata przyrody, ptaki dają nam także powody do nadziei. Pokazują, że dzięki skutecznym działaniom można uratować poszczególne gatunki, a przyroda może się odbudować.

Obszary chronione to filary ochrony przyrody. Ochrona i skuteczne zarządzanie najważniejszymi miejscami dla różnorodności biologicznej nie tylko zachowuje, chroni gatunki, ale także ekosystemy, których są one częścią.

Od 2013 roku 726 globalnie zagrożonych gatunków ptaków skorzystało bezpośrednio z działań Partnerstwa BirdLife, a ponad 450 Ostoi Ptaków IBA zostało wyznaczonych jako obszary chronione prawem – dzięki wysiłkom rzeczniczym Partnerów BirdLife na całym świecie.

Zadbajmy razem, by Biebrza wciąż pełna była ptaków!

Wejdź na www.spolecznosc.otop.org.pl i wyślij Św. Mikołaja nad Biebrzę

Ochrona czynna rzeczywiście działa! Doskonałym tego przykładem jest też prowadzona z sukcesem przez OTOP ochrona wodniczki w biebrzańskich rezerwatach.

OTOP chroni i odtwarza tam jej siedliska. W miejscach gdzie wodniczka występowała w przeszłości, dzięki przywracaniu właściwych dla tego gatunku warunków, ptaki wykorzystują je obecnie w czasie migracji lub podczas sezonu lęgowego.

Warto też pamiętać, że wodniczka jest gatunkiem parasolowym, którego wymagania siedliskowe są bardzo podobne do wymagań wielu innych gatunków, np. kszyka, krwawodzioba, niektórych rybitw, dubelta. Oznacza to, że ochrona wodniczki przyczynia się do poprawy siedlisk dla tych gatunków. Chroniąc wodniczkę na Biebrzy, chronimy znacznie więcej.

Wpłać świąteczną darowiznę i wyślij Mikołaja nad Biebrzę!

Z Tobą naprawdę możemy więcej!

Letni wieczór na Biebrzy, autor: Łukasz Mucha