Wizyta w Stacji Terenowej PTOP w Kalitniku - OTOP
Spotkanie Warszawskiej Grupy OTOP | 23 listopada 2017
14 listopada 2017
Wizyta w Stacji Terenowej PTOP w Kalitniku

Koniki polskie w dolinie Narwi fot. PTOP

W połowie października 2017 w Stacji Terenowej Polskiego Towarzystwa Ochrony Ptaków w Kalitniku odbyło się spotkanie pracowników PTOP, Ogólnopolskiego Towarzystwa Ochrony Ptaków i Towarzystwa Przyrodniczego ALAUDA. Wspólnie zastanawialiśmy się, jak hodowla koników polskich może pomóc najkorzystniej odtwarzać i kształtować siedliska ptaków siewkowych w dolinach rzecznych. Wymienialiśmy się doświadczeniami, porównywaliśmy efekty dotychczasowych prac. Zwiedziliśmy także pastwiska PTOP-u w Puszczy Knyszyńskiej i dolinie Górnej Narwi.

Koniki polskie w dolinie Narwi fot. archiwum OTOP/B. Błaszkowska

Mamy nadzieję, że uda nam się spotykać cyklicznie. Dzięki temu, wspólnymi siłami, będziemy, stosując wypas koników polskich, szukać lepszych rozwiązań ochrony siedlisk ptaków łąkowych i lepiej oceniać efekty naszej pracy. Za rok będziemy gospodarzami kolejnego spotkania na Karsiborskiej Kępie.

Pierwsze koniki polskie – Gabona, Panda i źrebak Pablo – pojawiły się w rezerwacie Kępa Karsiborska w czerwcu 2010 roku. Obecnie stado liczy 28 klaczy i wałachów.
Koniki polskie pomagają nam w utrzymaniu pożądanego stanu siedlisk ptaków łąkowych – bo pasąc się, chronią otwarte tereny Karsiborskiej Kępy przed zarastaniem przez trzcinę i inne wysokie rośliny. Dzięki temu skutecznie chronimy ptasie siedliska na terenie rezerwatu.

Podobne hodowle koników polskich prowadzą: Polskie Towarzystwo Ochrony Ptaków  (Kalitnik), Towarzystwo Przyrodnicze ALAUDA (Jezioro Rakutowskie) oraz Lubelskie Towarzystwo Ornitologiczne (Lasy Janowskie).