Aplikacje na wakacje - OTOP
Akcja „Serce dla dzikich ptaków” – podziękowania
6 sierpnia 2020
Aplikacje na wakacje

Nie zapomnijcie o lornetkach! Fot. Monika Klimowicz

Kto z was już na urlopie, a kto już się nie może doczekać wolnego? Gdzie się wybieracie? Raczej bezdroża i pustkowia, czy światła wielkich miast? Słoneczna plaża czy niedostępne góry? Zamki i warownie czy bagna i łąki? Bez względu na to, gdzie będziecie – życzymy Wam wspaniałego wypoczynku. Podrzucamy też kilka linków, które mogą pomóc w planowaniu wakacyjnych wędrówek, urozmaicić je, a także poszerzać wiedzę w przyjemnych okolicznościach przyrody.

Ptasie głosy bez tajemnic

Jeśli zawsze chcieliście rozpoznawać ptaki po głosie, a ciągle brakowało czasu, by się osłuchać w ptasich trelach – z pomocą przyjdzie aplikacja BirdNET, stworzona przez The Cornell Lab of Ornithology oraz Chemnitz University of Technology. Wystarczy telefon z możliwością nagrywania dźwięków  i dostępem do internetu, a świat ptasich głosów nie będzie miał dla nas tajemnic. Aplikacja określa, z jakim prawdopodobieństwem rozpoznała głos. Dla chcących poszerzyć wiedzę – wskazuje także link do artykułu na temat danego gatunku w Wikipedii.
Aplikacja rozpoznaje głosy 984 ptaków ze Stanów Zjednoczonych i Europy. Dostępna jest na telefony z systemem Android. Jak działa – możecie poczytać tutaj:
https://birdnet.cornell.edu/ (strona w języku angielskim).
Aplikacja jest bezpłatna, od niedawna dostępna także w języku polskim.

Kim ty jesteś, ptaszku?

Rozpoznawanie ptaków to czasem trudna sztuka, ale i tu z pomocą przychodzi nam niezawodny The Cornell Lab of Ornithology i stworzona przez naukowców aplikacja do rozpoznawania ptaków Merlin Bird ID. Możemy wybrać dwie ścieżki rozpoznawania: odpowiadając na zestaw pytań kontrolnych lub poprzez rozpoznanie zdjęcia.  Merlin to nie tylko apka do rozpoznawania gatunków ptaków, to także ogromne kompendium wiedzy o nich.
Aplikacja pomaga rozpoznać 6000 gatunków ptaków z obu Ameryk, Europy, Azji i Australii. Jest bezpłatna, dostępna zarówno na telefony z Androidem, jak i urządzenia firmy Apple.

Twój wkład w naukę obywatelską

Kiedy zidentyfikujesz ptaki po głosie lub wyglądzie – koniecznie zanotuj ich obecność! Twoje obserwacje przyczyniają się do tworzenia ogromnych baz danych o obecności gatunków (ptaków, ssaków, nietoperzy, płazów i gadów). Bazy te są wykorzystywane przez naukowców (między innymi do monitoringu liczebności ptaków i wdrażania ewentualnych działań ochronnych.
Zachęcamy zatem do rejestracji Waszych obserwacji poprzez stronę ornitho.pl lub aplikację NaturaList
(aplikacja jest bezpłatna, dostępna w języku polskim)

Kwiecie polne, drzewa szumiące…

Nie samymi ptakami człowiek żyje, zatem warto podciągnąć swoją wiedzę w zakresie rozpoznawania flory. Jest to temat nieco łatwiejszy, gdyż zrobienie zdjęcia roślinie jest znacznie prostsze, niż ruchliwemu i płochliwemu ptakowi. Na podstawie zdjęć sztuczna inteligencja, zaszyta w aplikacjach, pomoże nam zidentyfikować napotkaną roślinę. Polecamy szczególnie dwie aplikacje: Pl@ntNET (Android i Apple) oraz naszą rodzimą inicjatywę, czyli Atlas Roślin (tylko Android). Obie aplikacje rozpoznają roślinę na podstawie zdjęcia, obie są dostępne w języku polskim. Pl@ntNET  rozpoznaje niemal 28 tysięcy gatunków z całego świata, a dodając swoje obserwacje do bazy – przyczyniasz się do rozwoju nauki obywatelskiej. Atlas Roślin to baza prawie 2.800 gatunków występujących w naszym kraju.
O Pl@ntNET można poczytać tutaj: https://plantnet.org/en/ (język angielski i francuski)
O Atlasie Roślin poczytacie tutaj: https://atlas.roslin.pl/ (język polski)

Czasem słońce, czasem deszcz

Wybierając się w teren, nieważne – dziki czy miejski – warto sprawdzić, jaka pogoda będzie nam towarzyszyć i co w takim razie zapakować do plecaka – kurtkę przeciwdeszczową czy krem z filtrem (oczywiście najbezpieczniej jedno i drugie). Do prognozowania pogody przyda się aplikacja, do której mamy największe zaufanie, czyli Meteo ICM, opierająca się na numerycznym modelowaniu pogody, a za obliczenia odpowiadają naukowcy z Interdyscyplinarnego Centrum Modelowania Matematycznego i Komputerowego UW. Aplikacja jest dostępna na telefony z systemem Android, polecamy także korzystanie bezpośrednio ze strony internetowej.

Jeśli chcecie sprawdzić, czy nie zbliża się burza, przed którą bezwzględnie należy się chronić, polecamy odwiedziny na stronie http://pl.blitzortung.org. Znajdziecie tam bieżące odczyty z radarów burzowych z całego świata. Mapę oczywiście można powiększać przez wybór z lewego menu (Polska ma swoją flagę).

Radar opadów to kolejna przydatna strona, na której z dużą dokładnością możecie śledzić zbliżający się deszcz (w zimie śnieg), a także burze. Strona nie ma na razie odpowiednika w postaci aplikacji mobilnej, ale twórcy nad tym pracują. Jest bardzo przyjazna, pomimo pierwszego wrażenia mnogości dostępnych opcji.

W drogę!

Turyści dzielą się najczęściej na zwolenników map papierowych i fanów wersji elektronicznych. My stoimy gdzieś pośrodku i uważamy, że warto mieć ze sobą zarówno mapy tradycyjne, jak i aplikacje mapowe na telefony. Jedną z naszych ulubionych jest apka mapy.cz (dostępna w języku polskim):

To  nie tylko mapa, która ułatwi nam poruszanie się po okolicy. Możemy wykorzystywać ją do planowania wycieczek, podając dystans, który chcemy przejść, będzie nam służyć także jako nawigacja oraz lokalny przewodnik. Spora część ciekawych miejsc została sfotografowna przez użytkowników, a niektóre z nich mają odnośniki do artykułów w Wikipedii. Mapy.cz mogą służyć nam także jako „pamiętnik podróży” – po włączeniu rejestratora aplikacja zapisuje naszą marszrutę (ze szczegółami takimi jak tempo, przewyższenia), po zakończeniu wycieczki możemy dodać ją do katalogu naszych tras (np. jedna z naszych wycieczek nazywa się „Wycieczka z niedźwiedziem” – i już wiecie, kogo spotkaliśmy na swojej drodze 😉 )

A niebo nade mną…

Po całym dniu przyrodniczych wędrówek warto… popatrzeć w niebo. Do podciągnięcia swojej wiedzy w zakresie astronomii polecamy aplikację Heavens Above, która nie tylko pokazuje mapę nieba, ale uwzględnia wszystkie efemeryczne obiekty na nim: satelity, międzynarodową stację kosmiczną czy obecnie widzianą kometę.

Lokalnie

Przed wyjazdem w dane miejsce warto przeszukać internet pod kątem lokalnych aplikacji, które mogą pomóc nam w zwiedzaniu: przeprowadzić nas przez szlaki, wskazać ciekawe miejsca czy wesprzeć nas wiedzą.  Takie aplikacje mają na przykład niektóre polskie parki narodowe.

Na ratunek!

Być może najważniejszą ze wszystkich aplikacji, jakie powinien mieć każdy turysta jest Ratunek. Dzięki niej szybko wezwiemy pomoc, gdy jesteśmy w górach lub nad wodą. Aplikacja nie tylko zawiadomi ratowników o tym, że potrzebujemy pomocy, ale także wskaże naszą dokładną lokalizację. Oby nikt z Was nie musiał nigdy z niej korzystać!
Aplikacja Ratunek

****

Wybór aplikacji  jest naszym subiektywnym wyborem. Żadna z firm ani żaden z dystrybutorów i twórców aplikacji nie miał wpływu na niniejszy artykuł.