Zimowe Ptakoliczenie | 25-27 stycznia 2019 - OTOP
Szkolenie „Skuteczne działania w społeczności lokalnej” | relacja
27 grudnia 2018
Zimowe Ptakoliczenie | 25-27 stycznia 2019

Szczygieł, rys. Romuald Mikusek

Wróble, mazurki, bogatki, modraszki, gawrony, krzyżówki, jemiołuszki… Lista ptaków, które można spotkać zimą w Polsce, jest naprawdę długa. Gdy przychodzą mrozy, przy naszych karmnikach robi się tłoczno, a ptaki wodne licznie gromadzą się tam, gdzie woda nie zamarza. Zima to idealny czas na obserwowanie ptaków!

Wyruszcie na wycieczkę do parku, na miejskie i wiejskie skwerki,  nad okoliczny staw lub rzekę i policzcie ptaki, które spędzają u nas zimę. Który gatunek będzie tym najliczniej obserwowanym? Czy w czasie Zimowego Ptakoliczenia 2019 po raz kolejny niekwestionowaną królową zostanie krzyżówka?

Zorganizujcie zimowy ptasi spacer dla rodziny, przyjaciół lub lokalnej społeczności albo po prostu poobserwujcie ptasich gości, którzy przylatują do Waszego karmnika. Jak co roku zachęcamy nauczycieli szkół i przedszkoli do organizacji wycieczek lub liczeń przy karmnikach. To może być niezapomniana lekcja przyrody.

Włącz się!

Wszystkie niezbędne informacje o tym, jak zorganizować wycieczkę, jak ją zgłosić, w jaki sposób przekazać wyniki, znajdziecie na naszej stronie, w zakładce „Zimowe Ptakoliczenie” . Zgłaszający otrzymają dostęp do materiałów dla przewodników.

Każdy, kto chce wyruszyć na ptasią wyprawę z okazji Zimowego Ptakoliczenia, będzie mógł znaleźć wydarzenie organizowane w pobliżu. Lista wycieczek będzie aktualizowana na bieżąco.

Bądźcie z nami w ostatni weekend stycznia 2019 roku!

Ptak Zimy – zamaskowany miłośnik ostów

Jak co roku wybraliśmy Ptaka Zimy. Tym razem został nim szczygieł, barwny ptak, którego możecie spotkać na polach i łąkach. Jego ulubionym przysmakiem są nasiona ostów, ale nie pogardzi także innymi nasionami traw czy chwastów. O szczygle możecie poczytać tutaj lub w najnowszym numerze kwartalnika „Ptaki”.

Dlaczego liczymy ptaki

Idea Zimowego Ptakoliczenia przywędrowała do Polski z Wielkiej Brytanii. Tam w 1979 roku Royal Society for Protection of Birds po raz pierwszy zorganizowało akcję Big Garden Birdwatch, dzięki  której udało się zaangażować dzieci i młodzież w liczenie ptaków przy przydomowych karmnikach i w ogrodach. Od tamtej pory organizowana co roku akcja przyciąga kilkaset tysięcy Brytyjczyków. W ostatni weekend stycznia wychodzą oni na swoje podwórka z lornetką, długopisem i kartką, aby liczyć pojawiające się ptaki. Dzięki społecznym obserwacjom naukowcy pozyskują bardzo ważne dane, pozwalające śledzić zmiany w liczebności zimujących ptaków i podejmować działania ochronne.

Wydarzenie organizowane w ramach projektu „Wolontariat wysokich lotów”, współfinansowanego ze środków Programu Funduszu Inicjatyw Obywatelskich na lata 2014–2020.