Zajęcia Owadziego Lata w przedszkolu w Krakowie | relacja - OTOP
Motyl i mniejszy owad na żółtym kwiatku. Zdjęcie jest zrobione od góry, w tle zamazana zielona roślinność. Po prawej stronie napis Owadzie lato na Zakrzówku - warsztaty obserwacji owadów i nie tylko - w języku ukraińskim i polskim. W prawym górnym rogu, logotyp Pszczółki Mai, OTOP, BirdLife Partner oraz gołąbek z flagą ukraińską.
Owadzie lato na Zakrzówku – warsztaty | Комашине літо у Закжувеку – майстерні
24 czerwca 2022
Trzy i pół roku, czyli “niezwłocznie” wg min. Moskwy | stopień wodny Siarzewo
5 lipca 2022
Zajęcia Owadziego Lata w przedszkolu w Krakowie | relacja
grupa dzieci stojąca w kółku i obserwująca owady. W lewym górnym rogu logo OTOP i BirdLife Partner oraz biały gołąbek z ukraińską flagą

Fot. Aleksandra Pępkowska-Król

W środę 15 czerwca odwiedziliśmy Przedszkole Samorządowe nr 5 w Krakowie, które nosi piękną nazwę „Słoneczna Kraina Smoka Wawelskiego”. Przez całe przedpołudnie wraz z 5-latkami z grupy V obserwowaliśmy wytrwale owady w ramach akcji Owadzie Lato 2022. Dziesiątkom owadów, które udało się zobaczyć towarzyszyły okrzyki zaciekawienia, zachwytu, a czasem zadziwienia.

Udaliśmy się wspólnie na tereny zielone przyległe do Kampusu Uniwersytetu Jagiellońskiego, gdzie oprócz rzadko koszonych trawników, znajdują się łąki, małe zbiorniki wodne i niewielki las. Dodatkowo na terenie uniwersytetu znajduje się pasieka, gdzie prowadzone są badania pszczoły miodnej. Wszystko to sprzyja bogactwu owadów tego miejsca.

Na początku wyprawy każde dziecko otrzymało magiczną odznakę z wizerunkiem Pszczółki Mai. Jej magiczna moc pomagała w dostrzeganiu nawet najmniejszych owadów. Dzieciom udało się zaobserwować naprawdę wiele ich gatunków.

Motyl o pomarańczowych skrzydłóach siedzący na roślinie zielnej.

Fot. Fatima Hayatli

Zafascynowane przyrodą maluchy nie ustawały w wyszukiwaniu zwierząt. Na kwiatach, które wyrosły na trawniku (z korzyścią dla owadów, nie był on jeszcze w tym roku koszony) udało się nam zaobserwować liczne pszczoły miodne, trzmiele i znacznie mniejsze dzikie przedstawicielki rodziny pszczołowatych. Nie zabrakło również bzygów – muchówek udających osy lub pszczoły i, podobnie jak one, trudniące się zapylaniem. Zdecydowanie najwięcej zachwytu wywołały kolorowe motyle. Jednego z nich – modraszka ikara – udało się nam złapać w sieć entomologiczną i dokładnie przyjrzeć jego mieniącym się w słońcu niebieskim skrzydłom. Przy zbiorniku wodnym obserwowaliśmy pszczoły miodne, które przylatują nad wodę, by się napić. Mogliśmy dość dobrze przyjrzeć się ich długim języczkom, które zakończone są łyżeczkami – dzięki nim pszczoły mogą zlizywać wodę, ale przede wszystkim nektar kwiatowy. Na roślinności porastającej brzegi zbiornika przysiadały od czasu do czasu ważki – łątki i ważki płaskobrzuche. W niewielkim zbiorniczku wodnym złowiliśmy czerpakiem kilka drapieżnych pluskwiaków wodnych. Przenieśliśmy je do pojemnika z wodą i przez chwilę podziwialiśmy, jak sprawnie się w wodzie.

Nie tylko owady udało się spotkać podczas naszej wyprawy. Szczególnie interesujące okazały się kijanki żab i sama żaba zielona. Dzieci mogły porównać, jak bardzo kijanka różni się od dorosłej żaby.

To była naprawdę owocna wyprawa. Zakończyliśmy ją wspólną zabawą w „Jakim zwierzęciem jesteś? Jak się poruszasz? Jak zdobywasz pokarm?” – każdy wybrał jedno zwierzę, które starał się naśladować. Oprócz motyli, biedronek i pszczół w naszym towarzystwie znalazły się: żaba, jeż, dzięcioł, a nawet puma.

Pomysłodawczynią Owadziego Lata jest znana wszystkim Pszczółka Maja, która zaprasza miłośników przyrody, a szczególnie najmłodszych jej odkrywców, do wspólnej obserwacji i liczenia owadów. Pszczółka Maja jest ambasadorką kampanii Makowa Łąka, gdzie jako przedstawicielka owadów, zachęca wszystkich do poznawania jej dziko żyjących przyjaciół. Kampania skierowana jest do dzieci w wieku 3- 6 lat. Szczegóły na stronie: www.pszczolkamaja-ochronaowadow.pl i w mediach społecznościowych Pszczółki Mai.

Dzieci bawiące się na łące