Budżet Unii Europejskiej 2013-20 - OTOP

Inwestycja w przyrodę to inwestycja w przyszłość

Drugi kwartał 2011 r. będzie decydującym okresem w dyskusji o kolejnym budżecie (Wieloletni m Ramowym Planie Finansowym) Unii Europejskiej na lata 2013-20. Oczekujemy, że Unia udowodni swoim podatnikom, że budżet ten będzie przynosi wartość dodaną, że będzie gwarantował dobre warunki życia obywateli, w tym wysokiej jakości środowisko naturalne, oraz że przyczyni się do realizacji priorytetów polityk UE, w tym tych środowiskowych. Nie ulega wątpliwości, że gospodarka będzie stabilna tylko wtedy, gdy dostawa dóbr publicznych będzie wspierana przez środki publiczne[1]. Różnorodność biologiczna jest – podobnie jak stabilny klimat – dobrem publicznym zapewniającym nasz dobrobyt i możliwości prowadzenia działalności gospodarczej. Dlatego polska prezydencja musi dopilnować, aby różnorodność biologiczna oraz sieć Natura 2000 zostały w tej dyskusji potraktowane jako priorytety.

Ponadto obszar Unii Europejskiej nie jest jednolity pod względem walorów przyrodniczych. Dlatego mniej zamożne państwa członkowskie UE wymagają wsparcia na rzecz ochrony przyrody i dlatego nie tylko one, ale także Unia Europejska powinna inwestować w bioróżnorodność .

Pod polskim przewodnictwem trzeba zapewnić, że:

  • Każda regulacja prawna dotycząca finansowania w sposób jednoznaczny będzie nawiązywała do obligatoryjnego Krajowego Ramowego Planu Działań Priorytetowych na rzecz sieci Natura 2000[2], co spowoduje, że państwa członkowskie wyasygnują wystarczające środki finansowe na ochronę przyrody o znaczeniu europejskim.
  • Budżet programu LIFE, jedynego instrumentu finansowego UE dedykowanego na rzecz środowiska, zostanie zwiększony pięciokrotnie i przeznaczy co najmniej 1 miliard euro rocznie na ochronę różnorodności biologicznej.
  • Program BEST – dobrowolny program na rzecz różnorodności biologicznej i usług ekosystemowych w europejskich terytoriach zamorskich – będzie miał zapewnione stałe finansowanie.
  • Odpowiednie wsparcie dla „zielonej infrastruktury” – zgodnie z Polityką Spójności – co umożliwi kluczową dla podtrzymania procesów ekologicznych, zapewnienia usług ekosystemowych i skutecznej adaptacji do zmian klimatu – łączność między naturalnymi siedliskami.
  • Budżet UE będzie bezpieczny dla różnorodności biologicznej i klimatu, poprzez odpowiednią ocenę oddziaływania na środowisko i przez to doprowadzenie do wykluczenia płatności szkodliwych dla środowiska, takich jak dopłaty z Polityki Spójności faworyzujące rozwój transportu drogowego ponad rozwiązania bardziej zrównoważone.Wskaźniki środowiskowe zostaną wzięte pod uwagę, aby poprawić ukierunkowanie budżetu EU na konkretne rezultaty.

Zobacz więcej:

[1] Rolnictwo dostarcza szerokiego wachlarza dóbr publicznych. Obejmują one kwestie środowiskowe, jak np. różnorodność biologiczna obszarów wiejskich, krajobraz kulturowy, czyste powietrze i wody, żyzne gleby, stabilizacja klimatu poprzez redukcję emisji gazów cieplarnianych i gromadzenie węgla, ochrona przeciwpowodziowa. To także kwestie społeczne, jaki jak np. żywotność społeczności wiejskich i elementy bezpieczeństwa żywnościowego. Dobra publiczne określa się takimi cechami jak nie podleganie konkurencji i nieograniczony dostęp. Oznacza to, że nikt nikomu nie może zabronić korzystania z nich, a gdy już się nimi cieszymy, nikt nie może nam ograniczyć czy wydzielić ilości tych zasobów.

[2] Krajowe programy finansowania Natura 2000.

Wpłacam