Inwestycja w przyrodę to inwestycja w przyszłość
Drugi kwartał 2011 r. będzie decydującym okresem w dyskusji o kolejnym budżecie (Wieloletni m Ramowym Planie Finansowym) Unii Europejskiej na lata 2013-20. Oczekujemy, że Unia udowodni swoim podatnikom, że budżet ten będzie przynosi wartość dodaną, że będzie gwarantował dobre warunki życia obywateli, w tym wysokiej jakości środowisko naturalne, oraz że przyczyni się do realizacji priorytetów polityk UE, w tym tych środowiskowych. Nie ulega wątpliwości, że gospodarka będzie stabilna tylko wtedy, gdy dostawa dóbr publicznych będzie wspierana przez środki publiczne[1]. Różnorodność biologiczna jest – podobnie jak stabilny klimat – dobrem publicznym zapewniającym nasz dobrobyt i możliwości prowadzenia działalności gospodarczej. Dlatego polska prezydencja musi dopilnować, aby różnorodność biologiczna oraz sieć Natura 2000 zostały w tej dyskusji potraktowane jako priorytety.
Ponadto obszar Unii Europejskiej nie jest jednolity pod względem walorów przyrodniczych. Dlatego mniej zamożne państwa członkowskie UE wymagają wsparcia na rzecz ochrony przyrody i dlatego nie tylko one, ale także Unia Europejska powinna inwestować w bioróżnorodność .
Pod polskim przewodnictwem trzeba zapewnić, że:
- Każda regulacja prawna dotycząca finansowania w sposób jednoznaczny będzie nawiązywała do obligatoryjnego Krajowego Ramowego Planu Działań Priorytetowych na rzecz sieci Natura 2000[2], co spowoduje, że państwa członkowskie wyasygnują wystarczające środki finansowe na ochronę przyrody o znaczeniu europejskim.
- Budżet programu LIFE, jedynego instrumentu finansowego UE dedykowanego na rzecz środowiska, zostanie zwiększony pięciokrotnie i przeznaczy co najmniej 1 miliard euro rocznie na ochronę różnorodności biologicznej.
- Program BEST – dobrowolny program na rzecz różnorodności biologicznej i usług ekosystemowych w europejskich terytoriach zamorskich – będzie miał zapewnione stałe finansowanie.
- Odpowiednie wsparcie dla „zielonej infrastruktury” – zgodnie z Polityką Spójności – co umożliwi kluczową dla podtrzymania procesów ekologicznych, zapewnienia usług ekosystemowych i skutecznej adaptacji do zmian klimatu – łączność między naturalnymi siedliskami.
- Budżet UE będzie bezpieczny dla różnorodności biologicznej i klimatu, poprzez odpowiednią ocenę oddziaływania na środowisko i przez to doprowadzenie do wykluczenia płatności szkodliwych dla środowiska, takich jak dopłaty z Polityki Spójności faworyzujące rozwój transportu drogowego ponad rozwiązania bardziej zrównoważone.Wskaźniki środowiskowe zostaną wzięte pod uwagę, aby poprawić ukierunkowanie budżetu EU na konkretne rezultaty.
Zobacz więcej:
-
LIFE na rzecz przyrody i różnorodności biologicznej 2014-2020 – Stanowisko w sprawie reformy instrumentu finansowego UE na rzecz środowiska (PL) / LIFE for Nature and Biodiversity 2014-2020. Position paper on the reform of the EU’s financial instrument for the environment (ENG)
-
Rekomendacje organizacji pozarządowych w sprawie przyszłego finansowania sieci Natura 2000 (PL) / NGOs recommendations for the future financing of Natura 2000 (ENG)
-
Zmiana perspektywy. Jak budżet UE może kształtować zrównoważoną przyszłość? (PL)
- EU budget reform – „Smarter way to spend a trillon…” (ENG)
[1] Rolnictwo dostarcza szerokiego wachlarza dóbr publicznych. Obejmują one kwestie środowiskowe, jak np. różnorodność biologiczna obszarów wiejskich, krajobraz kulturowy, czyste powietrze i wody, żyzne gleby, stabilizacja klimatu poprzez redukcję emisji gazów cieplarnianych i gromadzenie węgla, ochrona przeciwpowodziowa. To także kwestie społeczne, jaki jak np. żywotność społeczności wiejskich i elementy bezpieczeństwa żywnościowego. Dobra publiczne określa się takimi cechami jak nie podleganie konkurencji i nieograniczony dostęp. Oznacza to, że nikt nikomu nie może zabronić korzystania z nich, a gdy już się nimi cieszymy, nikt nie może nam ograniczyć czy wydzielić ilości tych zasobów.
[2] Krajowe programy finansowania Natura 2000.